Läsutmaning – klassiker så här långt

Jag gav mig själv en utmaning från och med igår och det var att läsa de klassiker som BBC hade tagit fram en lista på för några år sen. Jag har gjort en egen liten sida åt den och kallat den Klassiker. Först tänkte jag gå efter The Telegraph:s lista som jag pratade om i inlägget igår, men jag ångrade mig eftersom BBC:s lista verkar vara den som de flesta andra ”boknördar” går efter.

När jag började skriva ner listan såg jag att jag redan hade läst en del av böckerna. Jag hade med andra ord påbörjat utmaningen långt innan jag officiellt antog den. =)

Här följer några kommentarer till de böcker som jag redan har läst och en gissning om ungefär när jag läste dem. Siffrorna före tilteln på boken säger vilken plats på listan de har i utmaningen.

david copperfield

32. ”David Copperfield” av Charles Dickens – Den läste jag någon gång på mellanstadiet alltså någon gång mellan 1993-1996. (Jag minns inte exakt hur omslaget såg ut och det här var den bästa jag kunde hitta på nätet.)

oliver twist

71. ”Oliver Twist” av Charles Dickens – Den läste jag någon gång på mellanstadiet alltså någon gång mellan 1993-1996. Det enda jag minns var att jag läste den efter ”David Copperfield” och att jag tyckte att de påminde en hel del om varandra. (Jag minns inte exakt hur omslaget såg ut och det här var den bästa jag kunde hitta på nätet.)

Sagan om ringen
Sagan om ringen
Sagan om de två tornen
Sagan om de två tornen
Sagan om konungens återkomst
Sagan om konungens återkomst

2. ”Lord of the Rings/Sagan om härskaringen” av J.R.R. Tolkien – Den här trilogin läste jag på högstadiet i åttan, alttså någon gång mellan HT 1997 och VT 1998. De var nog lite för svåra för mig att läsa redan då, men bra var de verkligen. Jag har planer på att läsa om den någon gång i framtiden… (Omslagsbilderna vill av någon outgrundlig anledning inte centrera sig på rätt sätt så de får vara vänsterjusterade.)

To Kill a Mockingbird
To Kill a Mockingbird

5. ”To Kill a Mockingbird/Dödssynden” av Harper Lee – Den läste jag i ettan eller tvåan på gymnasiet eftersom den ingick som kurslitteratur i englelskan, alltså läste jag den på engelska. Det var alltså någon gång mellan 1999 och 2001. (Det var inte exakt det här omslaget på den boken som jag läste, men det var det bästa alternativet som nätet hade att erbjuda.)

 

1984
1984

8. ”Nineteen eighty four/1984” av George Orwell – Den läste jag på svenska i svenska i trean på gymnasiet för då skulle vi välja ett visst antal böcker ur litteraturhistorieboken och läsa dem. Den här var ett av mina val eftersom vi hade den liggandes hemma, dock inte med exakt det här omslaget. Men det var det närmaste jag kunde komma. Den lästes någon gång mellan HT 2001 och VT 2002.

 

Brott och straff
Brott och straff

27. ”Crime and Punishment/Brott och straff” av Fjodor Dostojevsky – Även denna läste på svenska i svenskan i trean på gymnasiet. Jag valde att läsa den för den verkade bra och det stämde. Den läste under VT 2002.

 

Moment 22
Moment 22 

 13. ”Catch-22/Moment 22” av Joseph Heller – Antingen läste jag även den här under trean på gymnasiet på svenska i svenskan eller så läste jag den någon gång efter gymnasiet någon gång när jag pluggade i Skövde. Jag minns inte riktigt, men jag minns att den var lite rörig i början innan man kom in i den och att slutet var lite udda.

 

Bridget Jones dagbok

68. ”Bridget Jones’s Diary/Bridget Jones dagbok” av Helen Fielding – Den här läste jag någon gång när jag bodde hemma om inte jag minns fel, men jag har verkligen ingen aning om när det var. Den var lite rolig, men den försvann i mängden.

 

da vinci-koden

42. ”The Da Vinci Code/Da Vinci-koden” av Dan Brown – Den här läste jag också när jag bodde hemma igen eller när jag bodde i Skövde (2003-2004). Jag vet att de gick fort att plöja den för man ville hela tiden veta vad som skulle ske härnäst.

 

remains of the day

84. ”The Remains of the Day/Återstoden av dagen” av Kazuo Ishiguro – Den var en del av kurslitteraturen i Engelska – grundkursen, så jag fick läst den under HT 2005. Ganska bra faktiskt om jag inte minns fel.

 

Brave new world

58. ”Brave New World” av Aldous Huxley – Den skulle jag ha läst någon gång under VT 2006 i Engelska – fortsättningskurs på Göteborgs universitet. Den var en del av kurslitteraturen, men jag fick inte läst den under kursens gång utan jag läste den ett bra tag senare. Det var en jättebra bok. Påminde en del om ”1984”, men den här är positiv i sin tro på framtiden.

 

vindens skugga

56. ”The Shadow of the Wind/Vindens skugga/La sombra del viento” av Carlos Ruiz Zafón – Den här lyssnade jag på i form av CD-bok på svenska någon gång efter sommaren 2005. Jag minns inte exakt när det var. Men jag minns att den var sanslöst bra och spännande. Jag vill läsa fler böcker av Zafón och då helst på originalspråket, spanska.

En tanke på “Läsutmaning – klassiker så här långt”

Kommentarer är stängda.