År 2889

In the Year 2889

Titel: In the Year 2889
Författare: Jules Verne
Förlag: Feedbooks
Format: e-novell
Sidantal: 15
Läst på språk: Engelska
Översättning: Ja, från franska
Mitt betyg: 
Finns att hämta gratis här.
Novellen handlar om hur livet ser ut år 2889. Det ska tilläggas att den är publicerad 1889. Man får följa utgivaren av den stora tidningen Earth Chronicle under en dag. Man får höra talas om de roliga uppfinningarna som har tillkommit de senaste århundradena som ”telefoten”, en slags telefon som även visar bild. Dessutom så skickar man inte ut en papperstidning längre utan man ringer till prenumeranterna och berättar alla nyheterna direkt till dem. En del saker var helt absurda och en del saker lät som sådant vi faktiskt har och använder idag.

 

Mina tankar

Den var helt okej att läsa. Den kändes lite småtråkig emellanåt. Det som dock var intressant och kul var alla konstiga uppfinningar som dök upp. Berättelsen ger läsaren en glimt av hur Jules Verne såg på framtiden och sådant tycker jag är otroligt intressant. Så ur den synvinkeln är den väl värd att läsa. 🙂

 

2 reaktioner till “År 2889”

    1. Jag hade inte heller hört talas om den här förrän jag snubblade över den på Feedbooks. Man kan hitta mycket trevligt där om man söker på författare. 🙂

Kommentarer är stängda.