Bokbloggsjerka 20-23 januari

Då var det dags för bokbloggsjerka igen. Det är Annikas littertur- och kulturblogg som står för den.

Helgens fråga är:

Jag hör till de få (vad det verkar i alla fall) som inte kunde bry mig mindre om en boks omslag och jag har verkligen försökt förstå varför så många älskar omslag så mycket att de faktiskt köper en bok enbart för att den har ett omslag som de gillar. Hör du till dem? Vilket är i så fall ditt favoritomslag i dag? Dela  med dig av en bild och förklara vad det är som gör just detta omslag så speciellt.

Om du ställer dig på min sida: berätta varför du inte ägnar bokomslag någon större uppmärksamhet.

Jag vet inte riktigt om jag tänker på omslaget så mycket när jag köper böcker. Det viktigaste är ju faktiskt innehållet. Omslaget kommer oftast i sista hand. Men jag tror att jag funderade lite på omslaget när jag skulle köpa Harry Potter-böckerna på engelska. Jag konstaterade att jag inte ville ha ”barnomslaget” utan ”vuxenomslaget” istället. Jag har ju ”barnomslaget” eller vad man ska kalla det på de svenska utgåvorna. Det är nog en av få gånger som jag har valt böcker efter omslag, men jag tycker att ”vuxenomslagen” på de engelska utgåvorna är så fina.

Harry Potter 1-3 på engelska
Harry Potter 1-3 på engelska
Harry Potter 4-7 på engelska
Harry Potter 4-7 på engelska

Så här fina är mina är mina engelska utgåvor av Harry Potter. De väntar ivrigt på att bli lästa. Men jag har bara läst 1-5 på svenska än så länge och borde verkligen ta mig igenom 6 och 7 med tanke på att jag redan har sett filmerna. Problemet är bara att jag tyckte att 5:an var så tråkig. Filmerna till 6:an och 7:an var ju bra så då borde ju böckerna också vara det. Vi får väl se när tid ges för att ta sig igenom de här. Jag har ju den påbörjade läsningen att beta av först.

På återseende!

4 thoughts on “Bokbloggsjerka 20-23 januari”

  1. Vad gäller HP så gillar jag de svenska bokomslagen! Men de engelska vuxenomslagen var snygga. Framförallt så är det snyggt när man har en serie med samma typ av omslag.
    Och innehållsmässigt tycker jag femman är lågvattenmärket av böckerna… Den är bitvis rätt tråkig. Sexan är bättre tycker jag.

  2. Det var riktigt snygga omslag till de engelska du har 🙂 Jag har bara de svenska och gillar de omslagen mycket. 5:an var nog den sämsta boken i serien tyckte jag, om jag minns rätt, det var ett tag sedan jag läste dem.

  3. Alla mina Harry Potter (svenska) har samma stuk på omslaget. Nu skäms jag lite, men jag vet inte säkert om det är vuxenutgåvan. Har för mig att det är det 🙂

    Intressanta böcker du läser nu förresten. Det vill jag gärna veta vad du tycker om dem.

    1. Jag har även hela Harry Potter-serien på svenska, men delar av dem ligger på vinden. Så det är inte lika roligt att fota dem. Men omslagen på dem är de som Tiden gav ut. Jag tror nästan att de var de enda som gavs ut i Sverige, men jag vet inte säkert.

      Jag ska definitivt skriva vad jag tycker om böckerna jag läser allteftersom jag blir klar med dem.

Kommentera

