Monster av Micael Dahlén

Titel: Monster
Författare: Micael Dahlén
Förlag: Volante
Format: E-bok
Sidantal: 154
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från engelska (tror jag)
Mitt betyg:

 

Micael Dahlén skriver om hur hans fascination för mördare startade och att det medförde att han efter mycket om och men fick möta fem av världens hemskaste mördare:

  •  Issei Sagawa – som sköt en kvinna och sedan åt upp henne,
  • Dorothea Puente – som giftmördade inneboende och sedan begravde dem i trädgården,
  • Peter Lundin – som med sina bara händer dödade en av sina föräldrar och senare en älskarinna och hennes barn,
  • Wayne Lo – som utförde den första skolskjutningen på 90-talet,
  • Charles Manson –  som ska ha knivmördat sju personer i en massaker.

Dahlén berättar om sina möten med dessa fem. Alla utom Issei sitter i fängelse för sina brott så han besöker dem där. Bara två av dem erkänner sina mord de andra berättar snarare händelserna runtomkring som kan ha lett till själva morden.

Dahlén skriver också om sina studier och sin allmänna fascination av mord och mördare. Han gör flera undersökningar för att bättre försöka förstå hur det kommer sig att en mördare kan få så otroligt många fans som de här fem faktiskt har fått.

 

Min åsikt om boken: Den var otroligt intressant att läsa. Det är, som ni vid det här laget bör ha förstått, inte en skönlitterär bok utan en faktabok eller vad man nu ska kalla den. Jag hade inte hört talas om någon av mördarna innan jag läste boken, men jag kan ha hört namnet Charles Manson någon gång. Tyvärr hade jag då ingen aning om vem han var. Det var även intressant att läsa om Dahléns undersökningar som bland annat visar att vi runt om i världen i genomsnitt exponeras för mord 17 gånger varje vecka och det är bara de gånger då  vi är medvetna om det. Tänk då alla gånger vi är omedvetna om det!

Jag kan varmt rekommendera boken, men man bör inte vara för känslig när man läser den. När jag läste om hur Issei styckade kvinnan han mördade var jag på vippen att spy, så klökmagade personer varnas.

 

Finns att köpa på Adlibris och Bokus.

Kommentera

