Heligt guld av David Gibbins

Heligt Guld
Heligt Guld

Titel: Heligt Guld
Originaltitel:
Crusader Gold
Författare: David Gibbins
Serie: Jack Howard, #2
Format: Ljudbok
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från engelska
Mitt betyg:

 

Den här boken påbörjade jag i augusti förra året (2011), om jag inte minns fel. Så det var ett tag sen. Det kan också vara orsaken till att jag inte riktigt minns allt som hände.

Det här är andra boken om Jack Howard och Costas. Den första heter ”Atlantis hemlighet”. Den tycker jag var bättre. Andra boken var lite seg i starten. Den kom inte riktigt igång förrän halvvägs in.

Den här gången handlar det om norska vikingar, Grönland, mapa mundi, nazister, Yucatán, mayaindianer och toltecer, bland annat. Allt blandas i en jakt på svar på historiska frågor och på mordgåtor. Det berättas även en del om tortyr av olika slag.

 

Min åsikt om boken: Som sagt den var lite seg i starten, men sen var det svårt att släppa den. Trots det var den lite sämre än första boken om Jack Howard och IMU.

Jag skulle trots allt rekommendera den till den som gillar när man blandar in arkeologi och historiska händelser, även om en del av dem är påhittade.

Kommentera

