Fruset ögonblick av Camilla Ceder

Titel: Fruset ögonblick
Författare: Camilla Ceder
Serie: Christian Tell, #1
Förlag: MånPocket
Format: Pocket
Sidantal:
486
Läst på språk: Svenska (originalspråket)
Mitt betyg:

 

SPOILERVARNING! Jag kan omedvetet avslöja för mycket av handlingen.

 

Boken är en kriminalroman. Den handlar om sammanlagt tre mord i nutid (2006-2007). Morden utförs på ett hämndlystet och brutalt sätt.

Parallellt med mordhistorien löper en annan historia som utspelade sig 1995 och framåt. Den binds till slut ihop med nutiden, men till en början är den svår att få grepp om. Man förstår inte riktigt varför den är med.

 

Min åsikt om boken: Som sagt den parallella historien är lite svår att få grepp om. Jag trodde först att det handlade om en av poliserna, men det var fel.

Det som var lite tråkigt med boken och det som för mig drar ner betyget från en fyra till en trea har att göra med att jag tycker persongalleriet känns lite rörigt. Man får lära känna alla i polisgruppen närmare, men bilden av dem blir snarare suddig än fokuserad för det är lite jobbigt att hålla reda på alla (Bärneflod, Beckman, Gonzales, Tell, Klarberg, Östergren, Seja, m.fl.). Jag hade gärna fått en än mer ingående bild av två, max tre av dem så att man verkligen lärde känna dem istället för lite lösrykta fakta om allihop.

Det som också drar ner betyget lite för mig är att man långt innan boken är slut listar ut vem som är mördaren och motivet bakom morden. Sådant tycker jag är lite småtråkigt. Jag vill ju gärna sitta på helspänn och undra fram till slutet.

Efter vad jag kan förstå det så är detta första boken i en serie om kriminalpolisen Christian Tell. Den andra boken heter ”Babylon”, men jag är lite kluven över om jag skulle vilja läsa den. Vi får väl se någon gång i framtiden.

 

Finns att köpa på Adlibris.

One thought on “Fruset ögonblick av Camilla Ceder”

Kommentera

