En klassiker på G

När jag hade läst ut ”Fruset ögonblick” i måndags började jag, i tisdags,  med Yvonne Lindqvists ”Högt och lågt i skönlitterär översättning till svenska”.

Men igår kände jag att det är en bok som man måste vara otroligt koncentrerad för att läsa. Eftersom det är en facklitterär bok som handlar om översättning vill jag gärna ta till mig innehållet för jobbets räkning, så det får bli läsning till helgen när jag är ensam hemma och inte har deadlines som hänger som ett städ över huvudet.

Så i morse till frukost ville jag ha något som var lite mer lättsmält att läsa. Jag rotade lite i bokhyllorna och hittade den här:

Den store Gatsby
Den store Gatsby

”Den store Gatsby” av F. Scott Fitzgerald. Den har stått så länge i bokhyllan att jag faktiskt inte minns när jag köpte den, alltså i vilket sammanhang. De flesta böckerna har jag åtminstone ett hum om i vilket sammanhang de införskaffades, men den här är en minneslucka. Det kan ha varit på en Bokmässa; det kan ha varit någon annanstans. Jag vet verkligen inte och därför tyckte jag att det var dags att läsa den. Så jag har nu påbörjat en av böckerna som står med i klassikerutmaningen. Dessutom är det ju en av böckerna i Återta bokhyllan!-utmaningen så det blir ju jättebra. Två utmaningar på en gång. 🙂

Jag har bara läst någon sida. Jag kan redan säga att det är tydligt att det var längesen den översattes för svenskan verkar lite gammal på sina håll. Men det är kul och det mesta har ju faktiskt inte ändrats så mycket i språket genom åren.

Nu måste jag verkligen jobba har en deadline idag och en imorgon och jobben är ganska stora. Tyvärr får jag avstå spinningen även idag (fick göra det i tisdags också p.g.a. jobb) för jobben kommer före. Men på lördag ska jag upp och köra ”Beach 2012” på förmiddagen. Det består av 45 minuter core och 45 minuter spinning. Sen är jag nog ganska död resten av dagen, men det blir perfekt att läsa Lindqvists bok då. 🙂

Kommentera

