Fredagsenkät som blev söndagsenkät

Jag hakar på Dark Places fredagsenkät fast jag gör som Bokstävlarna och BokDjungeln och gör det till en söndagsenkät (det är ju trots allt söndag idag).

Vad läser du just nu?

”Den store Gatsby” av F. Scott Fitzgerald och ”Högt och lågt i skönlitterär översättnning till svenska” av Yvonne Lindqvist

Bokens första mening

”I mina yngre och känsligare år gav min far mig ett råd som jag sen dess alltid har hållit i minnet” (ur Gatsby)
”Verksamheten översättning kanske inte vid första åtanke verkar central för den svenska språkforskningen.” (ur Lindqvists bok)

Hur fick du tag på boken (köpt/lånat, etc)?

”Den store Gatsby” har jag köpt någon gång för många år sen. Yvonne Lindqvists bok fick jag i julklapp av min man.

Vad tycker du så här långt?

”Den store Gatsby” är konstig. Jag får inget grepp om den och jag har ändå läst mer än halva boken.

Lindqvists bok är intressant och många utav texterna hon refererar till har jag läst under min utbildning.

Vad tänker du läsa sedan?

Det får bli någon av fortsättningarna på de serier som jag har påbörjat. Kanske nästa i Vampire Diaries (tror det är ”Shadow Souls”) eller bok 5 om syskonen Baudelaire.

Kommentera

