Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald

Den store Gatsby
Den store Gatsby

Titel: Den store Gatsby
Originaltitel: The Great Gatsby
Författare: F. Scott Fitzgerald
Förlag: Albert Bonniers Förlag Delfin-serien
Format: Pocket
Sidantal: 149
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från engelska
Mitt betyg:

 

Boken är skriven ur Gatsbys grannes perspektiv. Grannen heter Nick Carraway. Det är genom honom läsaren får uppleva Gatsbys glamourösa fester och veta vem han är. Mycket berättas även om Nicks liv.

 

Min åsikt om boken: Jag var flera gånger på väg att lägga ifrån mig den och inte läsa klart den. Den var så fruktansvärt tråkig. Men den står ju med på listan i min klassiker-utmaning så jag var ju så illa tvungen att få den läst. Jag kan dock inte förstå hur den kan anses vara en klassiker. Det är inte förrän de sista 30 sidorna som det händer något i den och det är inte ens så intressant.

Översättningen var inte den bästa heller. Det var i och för sig en gammal översättning med tanke på att det fanns ord som tillbragte i texten, men den verkade även lite illa översatt emellanåt.

Detta är verkligen inte en bok jag rekommenderar folk att läsa. Man somnar ju i den.

2 thoughts on “Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald”

Kommentera

