Ön av Lotta Lundberg

Ön

Titel: Ön
Författare: Lotta Lundberg
Förlag: Natur & Kultur
Format: Inbunden
Sidantal: 311
Läst på språk: Svenska (originalspråket)
Mitt betyg:

 

Jag hoppas att jag inte avslöjar för mycket om bokens innehåll. Det är så svårt att veta så känn dig varnad att det kan finnas omedvetna spoilers i texten som följer. Vill du inte läsa om själva boken utan om min åsikt om den så skrolla lite längre ner.

Boken är mestadels skriven ur Olivias perspektiv. Hon är från Sverige och kom till ön som 25-åring. Det var för ca 25 år sen. Hon har blivit öns läkare, trots att hon inte fullt avslutade sin läkarutbildning i Sverige. Hon hade bara AT-tjänsten kvar. Hon kom till ön i syfte att stanna några dagar, kanske några veckor, men blev liksom kvar.

Problemen man kastas in i är att det kommer tre engelsmän (två män och en kvinna) som ska utreda våldtäktsanklagelser mot en grupp pojkar i synnerhet och våldtäktsproblematiken på ön i allmänhet. Ön går ju under engelsk lag och då får man inte ha sex förrän man är 16 år (om jag inte minns fel från boken). Detta orsakar en hel del problem och det blir en hel del kulturkrockar. Men det får ni läsa mer om i själva boken.

 

Min åsikt om boken: Jag tycker boken var riktigt bra. (Hittade dock någon mening här och där som borde skrivas om och något ord som blivit fel (solen skulle vara stolen på något ställe.) Den var lättläst och svår att släppa ifrån sig. Jag ville hela tiden läsa vidare.

Jag blev lite arg över hur blåögda en del av personerna var, men det var ju mest för att jag tänkte mig in i deras situation. Det blev lite småskratt också för en del gånger var det som hände kul. Enkelt kan man säga att jag gillade boken och kan varmt rekommendera den. Den är verkligen läsvärd.

 

Tack Booked för en bra bok!

 

Finns att köpa på Adlibris, Bokus, Bokia och CDON.

Kommentera

