Bokbloggsjerka 9-12 mars

Det var ett tag sen sist jag kände att jag hade tid och lust att haka på bokbloggsjerkan som Annikas litteratur- och kulturblogg har varje veckoslut. Den här veckan var frågan lite rolig och det har tagit mig två dagar att fundera över mitt svar.

Den här veckan lyder frågan:

Nu ger jag dig ett virtuellt presentkort värt 1000 kr. Vilka böcker skulle ligga i din korg när du väl har kommit fram till kassan?

Ps. Eftersom det här är en variant av en fråga som vi redan har haft kommer här en bonusfråga: Finns den en översättare som du tycker är risa/rosa?

Om jag fick 1 000 kr finns det massor med böcker jag skulle vilja köpa. Men jag har nu suttit och tittat en del på Adlibris och kommit fram till att min kundvagn skulle se ut ungefär så här:

  • Andersson, Erik – ”Dag ut och dag in med en dag i Dublin”
  • Joyce, James – ”Ulysses” (måste ju läsa Anderssons översättning för att verkligen hänga med i hans bok)
  • Bolaño, Roberto – ”2666” (på spanska, så klart)
  • Conin, Justin – ”The Passage” (på engelska)
  • Smith, L. J. – ”Dark Visions” (på engelska)
  • Smith, L. J. – ”Forbidden Game” (på engelska)
  • Smith, L. J. – ”Night World #1” (på engelska)
  • Smith, L. J. – ”Night World #2” (på engelska)
  • Smith, L. J. – ”Night World #3” (på engelska)

Med den här listan av böcker blir jag dock tvungen att lägga ut 34 kr extra, men det skulle det vara värt. 🙂

Vad det gäller fråga två om översättare så vet jag inte om jag har tänkte så noga på vem som har översatt böckerna jag läser. Jag kanske kommer att göra det med i framtiden eftersom jag känner några som översättare skönlitteratur, men jag vet inte. Den som lever får se …

4 thoughts on “Bokbloggsjerka 9-12 mars”

Kommentera

