Läsrapport … kanske?

Jag är verkligen dålig på att uppdatera inläggen på min stackars blogg. Men jag tror att några av orsakerna till det är att jag har spenderat de två senaste veckorna med att träna en massa (afrodans, zumba, functional athletics, spinning och workout express), jag har även haft en del jobb som skulle lämnas in. Den största orsaken till inläggstorkan har nog ändå varit att boken jag läser är lite tråkig.

Just nu läser jag:

Vampire Diaries: The Return - Shadow Souls
Vampire Diaries: The Return – Shadow Souls

Det är sjätte boken i ”Vampire Diaries”-serien och andra boken i underserien ”The Return”. Jag gillade de första fyra böckerna i ”Vampire Diaries”-serien. De var lysande.

Sen läste jag femte boken, alltså första i underserien ”The Return”:

Vampire Diaries: The Return - Nightfall
Vampire Diaries: The Return – Nightfall

De första hundra sidorna var de tråkigaste jag hade läst på länge. Sen blev den lite bättre, men långt ifrån lika bra som de första fyra i huvudserien. Enda orsaken till att jag läste den här och att jag nu läser ”Shadow Souls” är för att jag har köpt dem och även ”Midnight” (tredje delen av ”The Return”). Annars hade jag nog lämnat åtminstone ”Shadows Souls” för längesen. Men skam den som ger sig brukar det ju heta. Jag ska läsa ut den här och ”Midnight”. Jag tycker det är korkat att inte läsa de böcker som man äger. Äger man dem ska man läsa dem. Har man lånat dem är det en annan femma. Då kan man lämna den om den är för tråkig.

Som tur är har jag bara 140 sidor kvar i ”Shadow Souls” sen kan jag klämma in en annan (förhoppningsvis) bra bok emellan innan jag läser ”Midnight”. Efter den tänker jag inte läsa fler ur ”Vampire Diaries”-serien för jag läste följande på L. J. Smiths hemsida:

The Vampire Diaries 8-10: The Hunters: Phantom, Moonsong, ????
Lisa wrote Phantom, but at that time Alloy Entertainment Inc used the fact that she’d done the original trilogy as ”work for hire” to remove her from doing any further Vampire Diaries Books. An anonymous ghostwriter will finish the series, possibly making it more like the TV series, according to the only statement Alloy Entertainment Inc. (who owns half the copyright) has made to the public, in the Hollywood Reporter. Lisa retained the name Eternity and is writing a book called Eternity: A Vampire Love Story.

De skriver att Lisa skrev bok 8, men att de kommer att använda spökskrivare i fortsättningen (även om L. J. Smith kommer att stå som författare på själva boken) och att böckerna kommer att närma sig TV-serien mycket mer. Det tycker jag låter tråkigt. Så ”Midnight” blir min sista bok med Elena, Stefan, Damon, Meredith, Bonnie och Matt, med flera.

Förresten jag lyckades med ett impulsköp igår också. Av någon anledning åkte ”Hungerspelen”, alltså hela trilogin som är med på bokrean, ner i min kundvagn på Adlibris. Jag vill ju så gärna läsa dem. Helst vill jag läsa dem på engelska, men det här erbjudandet var tydligen för svårt att motstå trots allt. Man får ju tre böcker för 75 kr. Det är ju 25 kr/bok.

Min budget för bokrean vara att böckerna jag handlade inte fick överstiga 50 kr/bok och det har jag otroligt nog lyckats hålla. Sen ska vi ju inte titta på hur många böcker det blev, men …

Kommentera

