Den skräckfyllda skolan av Lemony Snicket

Den skräckfyllda skolan (Syskonen Baudelaires olycksaliga liv, #5)
Den skräckfyllda skolan (Syskonen Baudelaires olycksaliga liv, #5)

Titel: Den skräckfyllda skolan
Författare: Lemony Snicket
Serie: Syskonen Baudelaires olycksaliga liv, #5
Förlag: Egmont Richters
Format: Inbunden
Sidantal: 234
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från engelska.
Mitt betyg:

 

Det här är del fem i serien så det finns en chans att jag skriver nåt som kan ses som en spoiler. Jag vill bara att ni har detta i åtanke när ni läser mina tankar kring boken.

 

I den här delen hamnar Violet, Klaus och Sunny på Prufrocks Förberedande skola där de två äldre barnen får gå i skolan och spädbarnet blir sekreterare åt studierektorn eftersom de inte undervisa så små barn.De får två vänner för ovanlighetens skull som genast tror dem när greve Olaf dyker upp i en av sina förklädnader.

 

Min åsikt om boken: Som vanligt i den här serien är de vuxna egocentriska och ganska korkade för de verkar inte kunna lista ut så simpla saker som att greve Olaf har klätt ut sig. De letar hela tiden efter hans vanliga kännetecken; den enda ögonbrynet och tatueringen av ögat på vristen. Men han försöker ju alltid dölja dessa på något sätt. Det är lätt att irritera sig på de vuxnas nonchalans och att de inte lyssnar på barnen.

Hade det inte varit för att jag har de andra böckerna i serien och för att jag har läst de första fyra delarna så hade jag nog inte fortsatt efter del fyra för den var så otroligt tråkig. Den här delen däremot var helt okej. Den hade sina ljuspunkter. Så har du läst de första fyra böckerna och planerar att läsa de resterande (serien består av 13 delar) så kan jag rekommendera boken. Annars är den snarare inriktad på barn. Adlibris säger att det är en bok för barn mellan 9 och 12 år. Det tror jag stämmer ganska bra för en del av ordförklaringarna är ganska tradiga för en vuxen.

Boken har stått i bokhyllan i några år så det var på tiden att läsa den. 🙂

 

Den finns att köpa på Adlibris, Bokus, Bokia och CDON.

 

Kommentera

