Två regler för mitt läsande just nu

Jag har två relger för mitt läsande just nu.

Regel nummer ett: Jag bör i största möjliga mån varva en ”gammal” bok med en ny. Alltså för varje ny bok jag läser bör jag läsa åtminstone en av de stackarna som har stått i bokhyllan i några år.

Regel nummer två: Påbörja inte en ny bokserie förrän du har avslutat någon av de du redan håller på att läsa.

Hittills har jag följande serier påbörjade (Ursäkta att storleken på bilderna är lite olika. De är hämtade från olika nätbokhandlar.):

Vampire Diaries

I den här serien har jag läst alla böckerna utom den sista. Därför har jag idag valt att börja läsa den sista boken så att jag kan avsluta serien. Det finns fler böcker i serien men jag har inga planer på att läsa mer av den. Hade det inte varit för att jag äger de delarna som finns med på bild så hade jag nog slutat efter de två första böckerna (= de första fyra delarna). Den har blivit ganska tråkig i de senaste två som jag har läst (bok 5 och 6 = del 6 och 7).

 

Harry Potter

Utav Harry Potter-serien på svenska så äger jag alla böckerna (har även alla på engelska också med ”vuxen”-omslaget). Problemet är bara att efter att jag läste del 5 Fenixorden så tröttnade jag lite för den var så lång och tråkig jämfört med de fyra första böckerna. Men efter att ha sett alla filmerna så har jag fått tillbaka lusten att läsa klart serien och dessutom så är det en del av klassikerutamningen jag har. Så jag ska läsa om del 5 och sen fortsätta med 6 och 7 inom en snar framtid.

 

Damernas detektivbyrå

Utav serien om Mma Ramotswe äger jag upp till del 9 (alltså de som är med på bild) men det finns fler i serien om Damernas detektivbyrå. Jag har läst fem av dessa nio delar och jag tyckte serien var jättebra de första två böckerna. Sen blev den tråkig så jag tänker bara läsa de här delarna sen avslutar jag den här serien.

 

Syskonen Bauderlaires olycksaliga liv

Jag äger hela bokserien på svenska om syskonen Bauderlaire också. I den har jag hittills läst fem böcker. Så det är en bit kvar innan den är klar. Det är totalt 13 böcker men det är barnböcker så de är lättlästa.

Övrigt:

Sen har jag även läst första delen av Shopaholic-serien på engelska. Jag äger del två men har inte läst den än.Sen kan jag inte riktigt minnas om jag har påbörjat fler serier.

Problemet:

Eftersom jag har satt upp de två reglerna som står i början av inlägget så kan jag inte börja läsa Twilight-serien, Secret Circle-serien, Sookie Stackhouse-serien, Liftarens guide till galaxen-serien, Arn-serien med flera som jag äger förrän jag har avslutat någon av de här som jag redan har påbörjat.

För att kunna hålla regeln måste jag även tänka på att den serien jag påbörjar måste jag äga alla delarna av annars kan jag inte avsluta den (om den inte skulle bli för tråkig så att jag inte vill läsa fler än de delarna jag äger vill säga, men det är svårt att veta på förhand).

Kommentera

