Allra hemskaste syster

"Allra hemskaste syster"
”Allra hemskaste syster”

Titel: Allra hemskaste syster
Författare: Lina Forss
Serie: Vet ej, men det ska komma två böcker till som är nytolkningar av Shakespeare.
Förlag: Telegram Förlag
Format: Inbunden
Sidantal: 304
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)
Mitt betyg:
Boken handlar om familjen Leander som äger en klädjätte som kopierar stilar från andra. Företaget är sanslöst mycket värt och det är privatägt. Pappan (Kurt) kallas hela tiden Leander är högsta hönset. Han har fyra döttrar Gabriella, Regina, Cornelia och Alexandra.

Leander får prostatacancer som sprider sig och han ska utse en arvinge till företaget. Detta gör han genom att spela systrarna mot varandra.

Man får följa det hela ur Cornelias perspektiv (99 % av tiden).

 

Min åsikt: Det är väl ungefär allt jag minns av boken utan att säga för mycket. Boken fångade mig aldrig riktigt. Varje gång jag tog upp den fick jag fundera över vad som hade hänt för jag hade glömt av det. Det var lite ”in genom ena örat, ut genom andra”. Vilket var synd. Tyvärr har jag ingen koll på Shakespeares ”Kung Lear” som detta ska vara en nytolkning av. Hade jag haft det kanske behållningen hade varit större. Men det är en bok man snabbt glömmer och jag vet inte om jag skulle rekommendera den till någon.

Den är ändå lättläst och lättsmält. Det är ju något positivt.

 

Tack för en varierande läsning, trots allt, Booked!

 

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus, Bokia och CDON.

Kommentera

