Lyrans Noblessers Klassikersommar

För några dagar sedan såg jag att bokbloggen Lyrans Noblesser skulle göra en Klassikersommar. Tanken är att man ska läsa en eller flera klassiker under sommaren som är på intåg. Det här verkar kul och jag anmälde mig. Jag har ändå en massa böcker kvar på listan i min klassikerutmaning som jag ännu inte har läst, så det är ett ypperligt tillfälle att beta av några av dem.

Jag har funderat några dagar över vilka böcker jag ska försöka få läst och det är verkligen svårt att välja. En förutsättning för det hela är ju att jag har tillgång till boken i fråga och jag äger ju faktiskt en del klassiker som står i bokhyllorna och samlar damm så jag får även en chans att Återta bokhyllan!.

De böcker jag funderar på att läsa i den här klassikerutmaningen är:

  • ”La casa de los espíritus” av Isabel Allende (det är nog dags att fräscha upp spanskan en del och Lyrans Noblesser listade den här i listan över förslag på klassiker)
  • ”Hundra år av ensamhet” av Gabriel García Márquez (med på min klassikerlista)
  • ”Jane Eyre” av Charlotte Brontë (med på min klassikerlista)
  • ”Svindlande höjder” av Emily Brontë (med på min klassikerlista)
  • ”A Tale of Two Cities” av Charles Dickens (med på min klassikerlista)
  • ”Treasure Island” av Robert Louis Stevenson

Det är de jag har funderat på. Vi får väl se hur det kommer att gå med läsning; hur många av dem jag hinner med eller om jag kanske kastar mig över någon annan klassiker för att jag just i det ögonblicket känner för det.

Men det ska bli lite kul att börja ta sig an klassikerna på allvar. 🙂

2 thoughts on “Lyrans Noblessers Klassikersommar”

  1. Låter kul! Har ju några klassiker i bokhyllan jag också, så borde väl försöka läsa dem i sommar. Har Treasure Island förresten så den kan du låna av mig om du vill när det blir aktuellt.

    Mari

    1.  Jaså, du har kommenterat här. Det har jag helt missat. Förlåt! Jag skulle självklart ha svarat tidigare. Men blind som jag är ibland…

      Tack för erbjudandet men jag äger faktiskt själv Treasure Island. Inhandlade den för många år sen men den har bara blivit liggades. För hoppningsvis så får jag väl läst den under sommaren. Det är ju tanken i alla fall.

Kommentera

