Florens fyra årstider på cykel!

Florens fyra årstider
Florens fyra årstider

Titel: Florens fyra årstider
Författare: Paola Zannoner
Förlag: Laurella & Wallin förlag
Format: Danskt band
Sidantal: 158
Läst på språk: Svenska
Översättning: Från italienska
Mitt betyg:

 

Det här är reselitteratur. Paola har tagit cykeln runt om i Florens och beskriver staden utifrån den och under årets fyra årstider. Boken är uppdelad i fyra delar, alltså efter årstiderna, och den börjar med sommaren.

 

Min åsikt: Just delen om sommaren tycker jag känns lite rörig för det är så många namn på gator och platser att man blir lite snurrig och nästan stressad när man läser den. Men de andra tre delarna (höst, vinter och vår) är mycket lättare att läsa och hänga med i. Det kan vara för att det inte är lika många gatu- och torgnamn som tas upp där. Dessutom blandar hon in lite historia och kuriosa i de delarna så det lättar också upp texten lite mer.

Det är en ganska lättläst och kort bok (egentligen borde jag ha läst klart den på en dag men livet kom emellan). Jag rekommenderar den verkligen till den som är sugen på att åka till Florens eller bara älskar att resa överhuvudtaget. Boken ger tips på vad man kan se och hur man kan ta sig till just den platsen.

Jag skulle gärna vilja åka till Florens och se lite av det Paola berättar om för det verkar intressant och fint. 🙂

Tack Laurella & Wallin förlag för en skön bok och ett nytt drömresmål!

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokia, Bokus och CDON.

One thought on “Florens fyra årstider på cykel!”

Kommentera

