Språkforum 2012

Igår var det så dags. Jag gick upp redan 03:48 (hade klockan på 04:00 men vaknade lite innan). Fick skjuts av pappa till Landvetter för att ta flyget till Stockholm 06:05. Det lustiga var att jag lyckades gå igenom säkerhetskontrollen för utrikesresor så jag hamnade helt fel. Men efter lite frågande fick jag hjälp att komma rätt.

Med på resan följde James Freys ”Sista testamentet” som jag slog upp när jag hade satt mig på planet.

"Sista testamentet"
Sista testamentet

Tydligen så ingår frukost på Malmö Aviations morgonflygningar för helt plötsligt fick vi varsitt paket med lite frukost och jag hade inte beställt något (vilket jag påpekade och då sade de att det ingick). Tyvärr kunde jag bara äta cirka hälften, resten innehöll laktos alternativt så saknades innehållsförteckning. I och med detta så fick jag inte läst så mycket på ditresan.

Väl på Bromma hittade jag snabbt en flygbuss in till Cityterminalen där jag köpte en liten hamburgare och cola. Det blev sammanlagt tre frukostar (en hemma, en på flyget och en på Cityterminalen). Jag var ”värre” än en hobbit. 😉

Från Cityterminalen tog jag T-banan till Mariatorget och efter lite frågande hittade jag till Hotel Rival där Språkforum 2012 skulle gå av stapeln.

Man fick en välkomstpåse med lite tidningar, program, tävlingspapper och en penna när man anmälde sig.

Klockan 09:00 började det hela med att redaktören för Språktidningen, Patrik Hadenius, välkomnade alla. Först ut som pratare var Jessica Gedin.

Hon läste bland annat lite ur sin favoritbarnbok med inlevelse och diskuterade hur svårt det faktiskt var att skriva en riktigt bra text.

Nästa på tur var Mikael Parkvall som hade en hel del intressant att säga om dialekter. Delar av hans undersökningar baseras på bloggar.

Utseendemässigt påminde han en del om en hårdrockare. 😉

Sen var det paus med kaffe/te och smörgåsar. Det var jättemumsigt för jag var hungrig.

Efter pausen var det Språkrådets ordförande Birgitta Lindgren som kom upp på scen och pratade nyord.

Hon visade en PowerPoint med lite nyordsförslag som de hade fått in.

Ursäkta att bilden blev lite suddig men det går i stort sett att se vad det står. Jag gillade ordet klokofon. Men jag tror aldrig att jag bara att jag skulle använda det i skämtsamma sammanhang.

Efter henne var det ännu en kvinna som klev upp: Karin Milles.

Hon pratade om det könsneutrala ordet hen och sen övergick hon till könsord. Det var kul och intressant.

Sen var det lunch som, för min del, bestod av en kycklingfilé, sallad med någon senapsvinägrett, parmesanost och bröd med vatten till.

Efter lunch pratade Mattias Åkerberg som skriver bloggen Please copy me om hur det är att vara copywriter och vad man ska tänka på.

Efter honom var det dags för Hanna Sofia Rehnberg att prata om corporate storytelling. Det är ett företags skapelseberättelse, bland annat. Hon hade analyserat sådana utifrån Greimas aktantmodell som jag använde i en modifierad version i min spanska uppsats. Det var lite kul att se den igen. 🙂

Sen var det fikapaus med kaffe/te och muffins men vi laktosintoleranta fick kladdkaka. Den var supergod. 🙂

Efter fikat kom vi till dagens tråkigaste föredrag. Det skulle handla om flerspråkig marknadskommunikation och på pappret lät det intressant. Men oj vad fel det kan bli. Ingela Bel Habib hade bara en massa uppställningar med procentsatser och PowerPointbilderna var för fulltecknade. Hon stod även och läste exakt det som stod på bilderna och det blev tradigt.

Efter henne tror jag att man kan säga att det stora dragplåstret entrade scenen Bodil Malmsten. Hon pratade om hur det är att inte ha något eget språk.

Hon verkade nervös och lite stirrig. Men hon var intressant att lyssna på. Hon läste lite ur sina loggböcker också. Jag skulle vilja läsa dem och se hur de är. Jag har läst böckerna om Finistère som jag gillade och ”Nästa som rör mig” som jag verkligen inte gillade. Så det vore intressant att se hur loggböckerna var.

Dagen avslutades med ett glas vin och mingel.

Språkforum 2012 filmades för UR och kommer tydligen att kunna ses på UR Play någon gång i framtiden.

Jag tycker att Språkforum var en lyckad tillställning och man fick träffa lite nytt folk och prata och höra intressanta saker om språk. Jag hoppas att jag får möjlighet att vara med även nästa år. Men det får tiden och ekonomin avgöra.

Vill ni läsa mer om och se fler bilder från Språkforum 2012 klicka då här så kommer ni till Språktidningens blogginlägg om det.

Efter minglet tog jag T-banan tillbaka till Cityterminalen där jag åt på Burger King innan jag tog flygbussen till Arlanda. Jag sov nästan hela vägen till Arlanda. Den tidiga uppstigningen började ta ut sin rätt. Dessutom tog färden längre tid än vanligt för det hade skett en olycka på vägen.

Väl på Arlanda kom jag rätt direkt (jag hamnade inte på utrikes här inte). Jag satte mig och läste vidare i James Freys bok. Nu började den bli bra. Jag fick även läst hela flygturen hem för Norwegian bjöd inte på någon mat.

På Landvetter blev jag hämtad av mamma och pappa. Så hela resan och dagen gick bra trots lite småmisstag här och där. Men det var en tröttsam dag. Byta miljö och gå upp tidigt tar på krafterna för att inte tala om värmen.

Så idag har det varit en trög dag. Men jag fick gjort klart och levererat jobbet som skulle in idag innan jag gick och körde ett pass med spinning. 🙂

Nu är det sängen som hägrar. Imorgon skriver jag om bokpaketet som kom från Eli läser och skriver idag. Men först sova … zzzzzzzzzzz

Kommentera

