Spännande höstutgivningar 2012

I helgen och igår kväll har jag tittat en del på olika bokförlags hemsidor för att se hur deras utgivningar inför hösten ser ut. Jag har hittat en del intressanta böcker och mejlat om recensionsex. Hittills har tre av dem svarat att jag ska få de böcker jag är intresserad av.

Semic - Hösten 2012
Semic – Hösten 2012

Först ut var Semic. Därifrån ska jag få boken ”Bronsdolken” av Michelle Paver som är första delen i serien ”Den utstötte”. Michelle Paver har tydligen skrivit serien ”Vargbröder”. Jag har dock inte läst den serien eller något annat av henne men jag tyckte att ”Bronsdolken” verkade intressant så jag ser framemot att stifta bekantskap med henne som författare till hösten. 🙂

I morse fick jag svar från bokförlaget 2244 att jag skulle få de två böckerna jag var intresserad av.

2244 - Hösten 2012
2244 – Hösten 2012

Heder” är skriven av Elif Shafak, turkisk författare. Hon har tidigare skrivit ”Bastarden från Istanbul”. Jag har inte heller läst något av henne tidigare så det ska bli kul att läsa ”Heder” som handlar om hedersmord, ett ämne som alltid är intressant och aktuellt. Det ska även bli kul att läsa en turkisk författare för ovanlighetens skull.

2244 - Hösten 2012
2244 – Hösten 2012

Tåg till Trieste” är skriven av Rumänienfödda författaren Domnica Radulescu. Hon bor sen 1983 i USA. Jag är helt obekant med rumänsk litteratur så det ska bli kul. För tio år sen skrev jag mitt specialarbete på gymnasiet om diktatorn Nicolae Ceausecu så det ska bli intressant att läsa en bok där delar av berättelsen utspelar sig under hans hemska diktatur. 🙂

Under eftermiddagen fick jag även svar från Mörkersdottir Förlag att de kommer att skicka mig recensionsex av deras utgivningar under hösten. I deras katalog har tre böcker som verkar intressant.

Mörkerdottir Förlag - Hösten 2012
Mörkerdottir Förlag – Hösten 2012

Först så är det boken ”Förvriden” av Frida Arwen Rosesund som kommer ut i pocket. Den verkar handla om mystiska försvinnanden i de norrländska skogarna.

Mörkerdottir Förlag - Hösten 2012
Mörkerdottir Förlag – Hösten 2012

Nästa är ”Halvblod” av Sofie Trinh Johansson som också kommer ut i pocket. Det är del ett i en trilogi. I förlagets katalog står det att det är fantasy och läser man på Adlibris står det att det är en vampyrtrilogi det handlar om. Intressant verkar den i alla fall.

Mörkerdottir Förlag - Hösten 2012
Mörkerdottir Förlag – Hösten 2012

Tredje boken är ”Vingar av glas” som inbunden. Även den är skriven av Sofie Trinh Johansson eftersom det är del två i hennes trilogi.

Så tack på förhand till Semic, 2244 och Mörkersdottir Förlag som är så generösa att ni ger mig recensionsex och förhoppningar om underbara läsupplevelse!

Det ser onekligen ut som att det blir en spännande läshöst för min del i alla fall. 🙂

2 thoughts on “Spännande höstutgivningar 2012”

Kommentera

