Vad då tänder? – Jag förstår inte

"Vita tänder"
”Vita tänder”

Titel: Vita tänder
Författare: Zadie Smith
Förlag: MånPocket
Format: Pocket
Sidantal: 476
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från engelska
Mitt betyg:
Finns att köpa på: Adlibris, Bokus, Bokia och CDON (OBS! Den svenska versionen är slutsåld så den finns endast på engelska.)
Boken är indelad i fyra delar som fokuserar på olika personer i boken. Boken handlar i första hand om två personer Archibald Jones och Samad Miah Iqbal som träffas under sin tjänstgöring under andra världskriget och blir vänner. Efter många år flyttar Samad, som är bengal, till London och letar upp sin vän. Då är Samad gift med Alsana som är många år yngre. Äktenskapet är arrangerat.

Archie hade skiljt sig och försökt ta livet av sig när han träffar Clara som också är avsevärt yngre än Archie.

Familjen Jones och Iqbal får barn ungefär samtidigt. Jones får en flicka och Iqbal två pojkar (tvillingar). Man får följa deras uppväxt och hur livet utvecklas för dem.

 

Min åsikt: Boken var riktigt tråkig, tyvärr. Jag trodde att den skulle vara bra men jag istället funderade jag flera gånger på att avbryta läsningen av den. Jag är nästintill helt oförstående till vad titeln har för samband med själva berättelsen mer än att författaren har blandat in tänder i en del ”kapitelnamn” som t.ex. ”Oxeltänder” och ”Hortense Bowdens rotkanaler”. Den enda kopplingen till tänder som jag kan komma på om jag verkligen letar är att man kan betrakta Joyce och Marcus Chalfen som visdomständer som dyker upp i mitten av tonåren för barnen.

Personerna i boken känns ganska platta och utvecklas knappt alls under läsningen. Det bidrar också till att det känns som att det tar en evighet att läsa boken. Man står liksom och stampar på samma ställe ganska länge.

Så det här är verkligen inte någon bok jag skulle rekommendera till någon.

 

Kommentera

