Tematrio – engelskspråkigt

Lyrans Noblesser brukar köra en tematrio varje vecka måndag där hon presenterat ett tema och där man kan komma med tre (det är ju en trio) tips.

Den här veckan handlar det om engelskspråkig litteratur och då ville jag gärna vara med på ett hörn.

1. Mitt första tips är ”Enduring Love” av Ian McEwan. Jag läste den som en del av kurslitteraturen i någon av engelskkurserna på universitetet. Jag gillade den jättemycket och har även sett filmen men den är inte lika bra som boken.

Enduring Love
Enduring Love

2. Mitt andra tips är ”The Inheritors” av William Golding. Även den var en del av samma kurs som första tipset. Det handlar om neandertalare och språket är alldeles underbart.

The Inheritors
The Inheritors

3. Mitt sista tips är ”Vampire Diaries”, hela serien (eller åtminstone bok 1-7), av L. J. Smith. Det är lite fantasy och ungdomar, alltså en YA-serie. Bok 1-4 är jättebra, 5-6 sådär = transportsträcka till bok 7 som är jättebra.

”The Awakening + The Struggle” (Bok 1-2)
”The Fury + The Reuinion” (Bok 3+4)
”The Return: Nightfall” (Bok 5)
The Return: Shadow Souls” (Bok 6)
The Return: Midnight” (Bok 7)

2 thoughts on “Tematrio – engelskspråkigt”

Kommentera

