Tematrio – nationaldagen

Nationaldagen till ära handlar Lyrans tematrio den här veckan om svensk litteratur.

Mina tre bra svenska böcker kommer här:

1. ”Svålhålet” av Mikael Niemi: Innan jag läste den här hade jag läst ”Populärmusik från Vittula”och gillat den. ”Svålhålet” består av småberättelser och är hysteriskt rolig emellanåt. Inte för att jag har läst ”Liftarens guide till galaxen” eller ens sett filmen men det lilla jag vet om den så tyckte jag att man kunde få lite såndana vibbar av ”Svålhålet. Den rekommenderas varmt om man vill skratta.

2. ”Priset på vatten i Finistère” av Bodil Malmsten: Den här boken var en del av litteraturen till en kurs i kommunikation som jag läste för några år sen. Det gick ut på att man skulle se lite av språkförbistringarna som huvudpersonen hade i sin kommunikation med fransmännen, bland annat. Men jag blev glatt överraskad av hur bra jag tyckte att boken var. Det gav en skön bild av Frankrike och av hur det var att flytta dit som svensk. Det finns även en fristående fortsättning som heter ”Sista boken från Finistère”. Tyvärr är den inte riktigt lika bra men ändå väl värd att läsa om man har läst den första.

3. ”Utvald att leva” av Jerzy Einhorn: Den här boken är en storfavorit. Den handlar om hur Jerzy överlever andra världskrigets koncentrationsläger och hur han kommer till Sverige. Man får uppleva sorg och saknad men även lita ljusglimtar in emellan. Det var längesen jag läste den så det är nästan snart dags att läsa om den för att den är så bra. Problemet är bara att jag har gömt den någonstans i en låda på vinden och jag vet inte vilken.

 

Kommentera

