30 böcker man bör ha läst innan man fyller 30

Via en twitterpost (tror jag att det var) hittade jag den här roliga sidan på Flavorwire. De har listat 30 böcker som de tycker att man ska ha läst innan man fyller 30 år.

fetsil = jag har läst boken
Kursivering = jag äger boken

Här är listan:

  1. ”Illiaden” och ”Odysséen” av Homeros
  2. ”Den hemliga historien” (”The Secret History”) av Donna Tartt
  3. ”Jesus son” (”Jesus’ Son”) av Denis Johnson
  4. ”The Complete Stories” av Flannery O’Connor
  5. ”Mycket väsen för ingenting” (”Much Ado About Nothing”) av William Shakespeare
  6. ”Och solen har sin gång” (”The Sun Also Rises”) av Ernest Hemingway
  7. ”Vägen” ”(The Road”) av Cormac McCarthy
  8. ”Maus : en överlevandes historia” (”Maus: A Survivor’s Tale”) av Art Spiegelman
  9. ”Ender’s Game” av Orson Scott Card
  10. ”Stolthet och fördom” (”Pride and Prejudice”) av Jane Austen
  11. ”Middlesex” av Jeffrey Eugenides
  12. ”Ghost World” av Daniel Clowes
  13. ”På väg” (”On the Road”) av Jack Kerouac
  14. ”Their  Eyes Were Watching God” av Zora Neale Hurston
  15. ”Vaggan” (”Cat’s Cradle”) av Kurt Vonnegut
  16. ”Lolita” av Vladimir Nabokov
  17. ”Sagan om härskarringen” (”The Lord of the Rings”) av J. R. R. Tolkien
  18. ”1984” av George Orwell
  19. ”Räddaren i nöden” (”Catcher in the Rye”) av J. D. Salinger
  20. ”Den store Gatsby” (”The Great Gatsby”) av F. Scott Fitzgerald
  21. ”Älskade” (”Beloved”) av Toni Morrison
  22. ”Infinite Jest” av David Foster Wallace
  23. ”Flugornas herre” (”Lord of the Flies”) av William Golding
  24. ”Don Quijote de la Mancha” av Miguel de Cervantes
  25. ”Processen” av Franz Kafka
  26. ”Mot fyren” (”To the Lighthouse”) av Virginia Woolf
  27. ”Fahrenheit 451” av Ray Bradbury
  28. ”Osynlig man” (”Invisible Man”) av Ralph Ellison
  29. ”Dödssynden” (”To Kill a Mockingbird”) av Harper Lee
  30. ”Skattkammarön” (Treasure Island”) av Robert Louis Stevenson

Jag har faktiskt redan läst fyra (eller sex) av böckerna:

Sagan om ringen
Sagan om ringen
Sagan om de två tornen
Sagan om de två tornen
Sagan om konungens återkomst
Sagan om konungens återkomst
1984
1984
Den store Gatsby
Den store Gatsby
To Kill a Mockingbird
To Kill a Mockingbird

 

Med tanke på att jag inte fyller 30 förrän 15 november 2013 så har jag 1 år och 5 månader på mig att få läst alla de här böckerna. 😉

Jag äger redan några av böckerna så det är ju bara att börja läsa dem.

 

Kommentera

