Bokbloggsjerka 15-18 juni (2012)

Annikas bokbloggsjerka den här veckan ställer följande fråga:

Läser du helst svenska böcker (eller böcker i svensk översättning) eller läser du gärna böcker på andra språk. Vilka i så fall?

Det var en lätt fråga att besvara.

Jag läser helst böcker på originalspråk förutsatt att jag kan språket. Det är oftast inget fel på svenska översättningar men jag gillar originalet bättre om jag får välja.

Språken jag kan och jag gärna läser på är engelska, danska och spanska. Det var dock ett tag sen jag läste en bok på spanska så det är nog dags att fräscha upp språket när möjlighet ges.

Av någon anledning läser jag sällan svenska författare. När jag läser böcker på svenska är det oftast utländska författare i svensk översättning och då från engelska. Det är lite märkligt att det är så. Men, men …

 

Kommentera

