Svensk kirurg hjälper misstänkt terrorist

Turkanarapporten
Turkanarapporten

Titel: Turkanarapporten
Författare: Christian Unge
Förlag: Christian Unge Production
Format: Pocket
Sidantal:
415
Läst på språk: Svenska (=originalspråk)
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokus, CDON, Bokia.

 

Boken handlar om Martin Roeykens, en svensk kirurg, som åker till Kenya för ett uppdrag åt Läkare utan gränser. I Kenya träffar han Nadine, en antropolog, som för sin forskning intervjuar folk i området kring Turkanasjön. Hon tillfångatas, CIA, USA med flera är inblandade. Det är en enda soppa som till slut nystas upp.

 

Min åsikt: Jag gillar boken. Huvudpersonen är Martin, kirurgen. Det är känns lite annorlunda på något sätt. Man dras verkligen med i det som händer och man blir verkligen förbannad på USA och CIA för det ligger ju en del sanning bakom det som beskrivs i boken, tycker jag åtminstone. Man sitter på helspänn genom hela boken för man vet inte riktigt hur det ska gå och man vill ju veta hur allting hänger samman.

Det är med jämna mellanrum högt tempo och det gillar jag. Men sen får man även chansen att varva ner och tänka efter vad som har hänt och vad man har fått veta med jämna mellanrum.

Jag såg några korrfel, i form av stavfel bland annat, på sina ställen som jag personligen tycker att man borde ha åtgärdat. (Jag tänker särskilt på kapitelrubriken på sidan 325 där det står oktober istället för september. Personen som kapitlet handlar om lever inte längre än till 5 oktober, så det blev lite förvirrat innan jag fattade att det hade blivit fel.)

I det stora hela är det en otroligt bra bok som verkligen är värd att läsa. Dessutom går överskottet från försäljningen oavkortat till Läkare utan gränser. Bara det är ett stort plus. 🙂

Gillar man deckare och mysterier som ska lösas ska man absolut läsa boken. Jag rekommenderar den varmt.

 

Tack, Booked, för en mycket bra bok!

 

Kommentera

