Miljökapitalism …

Miljökapitalisterna
Miljökapitalisterna

Titel: Miljökapitalisterna
Författare: Carl Hall
Förlag: Liber
Format: Danskt band
Sidantal: 135
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)

Mitt betyg:

Finns att köpa på: Adlibris, Bokus, Bokia och CDON

 

Boken är uppdelad i tre delar. Första delen tar upp hur miljökapitalism kan vara världens största affärsmöjlighet. Andra delen tar upp tio företag som är miljökapitalistiska på något sätt. Tredje delen tar upp möjligheterna för oss att bli miljökapitalister.

 

Min åsikt: Jag tyckte att boken var lite sisådär. Första och tredje delen var helt okej. Men andra delen kändes nästan som ett reklaminslag om de olika företagen. Beskrivningarna om företagen fick mig att tänka på corporate storytelling som Hanna Sofia Rehnberg pratade om på Språkforum 2012 (se mitt inlägg om Språkforum 2012 här). Så detta kändes konstigt att läsa om i en bok.

Författaren gav sina tankar om miljökapitalism och konkreta förslag på hur läsaren kan bli en del av det. Det var bra. Men det var som sagt del två som drog ner helhetsintrycket för mig.

Det här en bok för miljöintresserade framförallt. Så läs den om du är det. 🙂

 

Tack, Booked, för en varierad läsning!

 

Kommentera

