Människor – grisar – människor

Animal Farm
Animal Farm

Titel: Animal Farm
Författare: George Orwell
Förlag: Penguin Books
Format: Pocket
Sidantal: 95
Läst på språk: Engelska (=originalspråk)

Mitt betyg:

Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON och The Book Depository

 

Boken handlar om hur djuren på en bondgård gör uppror mot bonden och driver bort honom. Sen tar djuren över gården och grisarna hamnar högst i hierarkin (av någon underlig anledning). Det blir en ren diktatur på gården.

 

Min åsikt: Jag gillar boken jättemycket. Den är rolig och lätt att läsa. Det som händer på gården efter att djuren har tagit över får mig hela tiden att tänka på hur det nog är i Nordkorea. Att ledaren alltid är bäst och allt han säger är sant, ungefär.

Boken syftar egentligen på hur det var i Ryssland, dåvarande Sovjet, på 1940-talet och lite tidigare, tror jag. Men i och med att jag är för ung för att ha koll på hur det var där är min närmaste association Nordkorea, möjligtvis lite Kuba, Pinochet och Allende i Argentina.

Det som händer i boken är så man tänker sig att livet i Nordkorea är.

Kort sagt: Det är en rolig bok som jag verkligen kan rekommendera till vem som helst att läsa. 🙂

Ännu en bok i klassikerutmaningen är nu läst! 🙂

Dessutom är det en del av Lyrans klassikersommar.

 

2 thoughts on “Människor – grisar – människor”

  1. Jag kan dock inte förstå varför du inte ger boken en femma! Det är mitt absoluta favoritverk och har format mig som människa på sätt som andra romaner verkligen inte har. Det är också oerhört smart av Orwell att använda djur för att visa människans inre natur, inte som satir, utan som för att epitomisera uttrycket ”show, don’t tell”. Har en mini-recension av de på min egen blogg, här om du/ni är intresserade: http://strikingview.wordpress.com/2012/08/26/30-day-book-challenge-day-1-favourite-book/

Kommentera

