Tematrion – Vatten

Lyrans tematrio den här veckan handlar om vatten.

Mina tre boktips om vatten är:

1. ”Priset på vatten i Finistère” av Bodil Malmsten
Vatten hittar ni i titeln. Den här boken läste jag i slutet av 2004 eller början av 2005 så jag minns inte helt klart om titeln återkommer i själva boken eller om det bara var en intresseväckande titel. Det jag däremot minns av boken är att jag gillade den. Den tar upp en del om språkförbistringar och hur livet i Finistère är. Jag gillar den jättemycket.

2. ”Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö” av Håkan Nesser
Den här lyssnade jag på för många herrans år sen och det var en av få jag kunde komma på som hade något med vatten att göra. Det enda jag minns av den är att den var lite sisådär och att det handlade om ett mord.

”Ön”

3. ”Ön” av Lotta Lundberg

Den utspelar sig på en söderhavsö som alltså är omringad av vatten. Det är en riktigt bra bok. Ni kan läsa min recension av den här.

 

Kommentera

