En smakrik familjehistoria

Bastarden från Istanbul
Bastarden från Istanbul

Titel: Bastarden från Istanbul
Författare: Elif Shafak
Förlag: Månpocket
Recensionsex: Ja, från Månpocket
Format: Pocket
Sidantal: 384
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från engelska

Mitt betyg:

Finns att köpa på: Adlibris, Bokus, Bokia ,CDON

 

Boken börjar med att man får träffa 19-åriga Zeliha i Istanbul. Hon är på väg att göra en abort. Man får även träffa Rose i USA med sin 1,5-åriga dotter. Sen hoppar handlingen framåt och i resten av boken får man följa 19-åriga Asya i Istanbul och 21-åriga Armanoush i USA. Armanoush åker sedan till Istanbul.

Det är en familjehistoria som nystas upp efterhand. Det är inte förrän i slutet som man verkligen förstår hur allt hänger ihop.

 

Min åsikt: Det här är en otroligt bra och välskriven bok. Det är några enstaka korrfel i översättningen men de är överkomliga.

Elif skriver mycket om maten. Den står ofta i centrum och den benämns med de turkiska namnen. När rätten beskrivs får man verkligen en känsla för hur den nog luktar och smakar. En del av rätterna känner jag igen från min mormors matlagning. En del av namnen är nämligen samma i ungerskan som sarmas, börek.

Det är ett komplicerat släkte man får följa i boken. Det är nästan svårt att hänga med i hur de olika personerna är besläktade med varandra till slut. Men det är intressant att se hur ödets nyck skulle kunna ge upphov till något sådant.

Det enda som jag har lite svårt för i boken är när det talas om djinnerna (= arabiska andeväsen, enligt SAOL). I min mening verkar de vara ett litet övernaturligt inslag för att kunna berätta historien som ligger längre tillbaka i tiden än de som är med i boken kan minnas. Men samtidigt kan de också vara fullt naturliga för muslimer, vad vet jag.

Det var kul att läsa en turkisk författare för ovanlighetens skull. Av en händelse läser jag oftast engelska, amerikanska, svenska och spanska författare. Det är alltid kul att vidga sina vyer. Jag läser gladeligen mer av Elif Shafak. Hon skriver mycket bra. (Det bådar gott för ”Heder” som jag ska få till hösten av 2244.)

Jag kan varmt rekommendera boken till alla. Man får drömma sig bort till Istanbul för ett ögonblick med hjälp av alla dofter och smaker.

 

Tack, Månpocket, för en otroligt underbar bok!

 

Kommentera

