Illdåd var verkligen rätt titel

Illdåd

Titel: Illdåd
Författare:
Thomas Erikson
Serie: Alex King, #2
Förlag: Damm förlag
Format:
Inbunden
Sidantal: 441
Läst på språk: Svenska(=originalspråk)

Mitt betyg:

Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Boken handlar om 21-åriga Sara Leijon som på lucianatten blir brutalt våldtagen av fyra män. Vi får följa henne från att hon gör en anmälan genom rättegången och tills straffet utdöms. Det här är även andra delen i serien om konsulten och beteendevetaren Alex King så honom får man också följa. Han dras med in i fallet.

 

Min åsikt: Vilken bok! Vilken berättelse och vilket språk! Man drogs in i boken direkt från första sidan. Det var jättesvårt att lägga ifrån sig den. Man ville hela tiden veta mer och läsa vidare trots att själva brottet var så fruktansvärt och äckligt när det beskrevs.

Boken var otroligt bra. Det var ett trovärdigt och även aktuellt ämne som togs upp. Våldtäkt är alltid aktuellt och viktigt att belysa. Det som var intressant var ändå att man fick en liten inblick i hur det svenska rättssystemet fungerar och hur en förhandling går till. Ja, delar av det var ”påhittat” för att passa in i berättelsen men ändå. Delar av det stämmer ju.

Det enda som jag möjligtvis skulle kunna klaga på är att jag fick känslan av att det var en typisk amerikansk historia fast skriven utifrån svenska mått. Det jag menar är att en av de åtalade var en TV-stjärna, mediebevakningen var stor, en av de åtalade var rik, det var med utpressning och så vidare. Jag fick en känsla av Hollywood fast på svenska av det. Men jag gillade det ändå. 🙂

Jag kan varmt rekommendera boken till alla som älskar thriller, domstolsberättelser och så vidare. Jag gillade verkligen boken och det bästa av allt är att 10 % av intäkterna från bokförsäljningen går till Brottsofferjourerna i landet. 🙂

 

Tack, Booked, för en otroligt bra bok!

 

Kommentera

