Tematrio – Damernas

I veckans tematrio efterfrågar Lyran tre romaner/noveller/texter med kvinnonamn i titeln.

 

Här är mina tre förslag:

 

1. ”Babettes gæstebud” av Karen Blixen.
Jag läste den som en del av kurslitteraturen i två av danskkurserna jag läste på Göteborgs universitet. Boken handlar om en fransyska (Babette) som flyr från Frankrike och tar jobb hos två religiösa systrar i en by i Norge. Babette visar sig till slut vara en otrolig kock som har jobbat på den finaste restaurangen i Paris. Det är en kort men bra bok som utspelar sig i slutet av 1800-talet.

 

2. ”Matilda” av Roald Dahl.
Den här har jag läst minst två gånger om inte mer. Första gången var någon gång på mellanstadiet eller högstadiet och jag älskade den. Det gör jag fortfarande. Boken handlar om den superintelligenta flickan Matilda, hur dåligt behandlad hon blir i sin familj och att det bara är hennes lärare som verkar se hennes potential.

 

3. ”Alltid den där Anette!” av Peter Pohl.
Den här läste jag nog på mellanstadiet och jag älskade boken direkt som tur var fanns det en fortsättning på den, ”Kan ingen hjälpa Anette?”. Den var tyvärr inte riktigt lika bra men väl värd att läsa om man har läst första boken. Boken handlar om Anette och hennes jobbiga barndom. Hon får skulden till allt dumt som händer i skolan av skolpersonalen. Ingen verkar se henne och hennes problem. Det är en ständig kamp för henne. Boken är jättebra och gripande.

🙂

Kommentera

