Fallvatten av Mikael Niemi

Fallvatten

Titel: Fallvatten
Författare: Mikael Niemi
Förlag: Piratförlaget
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: Inbunden
Sidantal: 276
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)

Mitt betyg:

Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Boken handlar om vad som händer när Sourvadammen i Norrland spricker och de överfyllda vattenmagasinen börjar forsa längs Luleälven mot Bottenviken. Man får följa flera personers kamp i, ovanför, vid och under vattnet. En del överlever, en del dör, en del begår brott, en del mördar, en del våldtar, en del försöker rädda liv, en del slåss.

 

Min åsikt: Det var en svårbedömd bok. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den. I mitt inlägg inför läsningen (läs här) skrev jag att jag hoppades att boken skulle vara välskriven och det var den helt klart. Den var inte rolig som de andra romanerna jag har läst av Mikael Niemi men det hade jag inte förväntat mig heller. Det står ju på baksidan att det är en katastrofroman och det var det verkligen.

Mitt problem med den var nog att jag blev arg på en del av personerna i boken. De kändes trångsynta och korkade, då tänker jag särskilt på Vattenfallsarbetaren Barney Lundmark. Honom gillade jag inte alls. Det han gjorde och hans tankegångar kring sina handlingar var helt otroligt korkade. Kapitlen om honom hade jag helst velat snabbspola mig igenom. Däremot var kapitlen om Lovisa Laurin intressanta. Hon kändes som en stark kvinna lika så Sofia Pellebro trots att Sofia kunde kännas lite bufflig emellanåt.

Boken är värd att läsas. Men tro inte att det är en typisk Niemi-roman för då blir du besviken. Det här är något helt nytt och annorlunda från Niemi. Okej, jag har bara läst hans mer komiska böcker förut (”Populärmusik från Vittula” och ”Svålhålet”). Han har ju även skrivit diktsamlingar. De kanske inte drog åt det komiska hållet vad vet jag. Men utifrån min erfarenhet så är detta något nytt och annorlunda från Niemi.

 

Tack, Piratförlaget, för en annorlunda läsupplevelse!

 

3 thoughts on “Fallvatten av Mikael Niemi”

  1. Hej! Hur blir man översättare? Vilka språk sätter du över emellan? Min dröm är att översätta låttexter till/från svenska och engelska, har du något bra tips på hur jag kan gå tillväga?
    Ibland blir jag galen över de översättningar som görs av engelska/amerikanska tv-serier eller filmer.

    1. Hej!

      För det första så måste man vara otroligt bra på svenska. Det är en stor fördel om man har läst svenska på universitet eller något liknande. Själv har jag läst Översättarutbildningen på Göteborgs universitet efter att ha läst engelska och spanska i tre terminer per språk. Min utbildning gäller översättning från spanska och engelska till svenska men jag har även läst danska på universitet efter översättarutbilningen så jag översätter även från det. Tanken med översättning är att man är som bäst på sitt modersmål därför bör man enbart översätta till det.

      Utifrån hur du skrev din kommentar kan jag tyvärr säga att du har lite att jobba på innan dina svenska översättningar blir bra. Du skrev ”Vilka språk sätter du över emellan?”. Man delar aldrig på ordet översätta. Du skrev även ”Ibland blir jag galen över…”. I det sammanhanget heter det galen på.

      Några direkta tips på hur du ska gå tillväga för att översätta låttexter det vet jag inte. Jag har inte koll på den typen av texter.

      Däremot kan jag säga att TV-serier och filmer är svåra att översätta för det sysslar jag med. Sen jag började med det har jag fått en större förståelse till varför en del undertexter ser ut som de gör. Jag frösvarar inte alla för visst har jag sett en hel del katastrofer. Men begränsingarna är många när man ska undertexta och det gäller att försöka komma på hur man ska lösa problemen som uppstår i och med det. 🙂

  2. Du vill översätta låttexter. Kanske kan du tänka dig att även översätta dikter. Det är bra med drömmar. De säger ofta något om rikningen i ens liv. Jag funderar på vad mina drömmar är.

Kommentera

