Tematrio – Titelmän

I denna veckans tematrio efterfrågar Lyran romaner/noveller/texter med ett mansnamn i titeln.

 

Här är mina tre förslag:

1. ”Barry Trotter och den skamlösa parodin” av Michael Gerber.
Det är som man kan gissa utifrån namnet en parodi på Harry Potter. Jag tycker den är riktigt rolig och kan varmt rekommendera den. Det finns två böcker till om Barry Trotter. Men bara en av dem är översatt till svenska ”Barry Trotter och den onödiga uppföljaren”. Tredje boken heter ”Barry Trotter and the Dead Horse”. Jag har läst de båda svenska och gillar dem. Jag tänkte läsa alla tre på engelska också. Men först ska jag ta mig igenom Harry Potter på engelska så att jag inte missar några av skämten. 🙂

 

2. ”David Copperfield” av Charles Dickens.
Det är en bok som jag älskade när jag läste den. Jag läste den här när jag gick på mellanstadiet någon gång och jag tycker att den var mycket bättre än ”Oliver Twist” som jag läste efter den här. Jag minns tyvärr inte så mycket av handlingen mer än att jag gillade den och levde mig in i den. Jag kan varmt rekommendera den. Jag funderar själv på att läsa om den någon gång snart.

 

3. ”Barabbas” av Pär Lagerkvist.
Det är en ganska kort roman men väl värd att läsa. Man får följa mannen som skulle korsfästas samtidigt som Jesus men som benådades istället för Jesus. Även denna var flera år sen jag läste men jag minns att jag gillade den. Så läs den om du har lite tid över.

 

Kommentera

