Kryssningsäventyr för ungdomar

Doktor Kessners hemlighet

Titel: Doktor Kessners hemlighet
Författare: Adam Hansson
Serie: S/Y Avlaon, #1
Förlag: Collings förlag
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: E-bok
Sidantal: 177
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)

Mitt betyg: 

Finns att köpa på: Adlibris (e-bok, fysisk bok), Bokia (e-bok, fysisk bok), Bokus (e-bok, fysisk bok), CDON (endast e-bok)

 

Boken handlar framförallt om familjen Ekman: pappa Lasse, mamma Filippa och sonen Finn. De lever på en stor segelbåt som heter Avalon och de bedriver segelcharter. Folk kan hyra in sig hos dem en vecka eller så och få segla runt i Karibien. Man får följa med när en familj gör det. Det är familjen Bailey: pappa Ron, styvmamma Elena och dotter Jen.

 

Mitt omdöme:
Boken är riktigt bra. Jag gillar verkligen att den i början berättar nutid och dåtid i vartannat kapitel. Det är jättespännande att få följa hur Lasse och Filippa hittar båten och hur de rustar upp den. Det blir som en liten detektivroman inuti den stora berättelsen när de utforskar varvet och finner båten.

Det var kul att få följa Finn när han förälskade sig för första gången. Det kändes lite som en typisk ungdomsförälskelse men det fungerade bra i sammanhanget.

Det som var lite klichéaktigt var polisens reaktion efter att spåret som Finn och en kompis kom med inte ledde någon vart. (Det här låter kanske lite kryptiskt men jag vill försöka att inte avslöja för mycket av själva handlingen. Läser ni boken så förstår ni vad jag menar.)

Det är en lättläst bok men den riktar sig till ungdomar så det är kanske inte så konstigt. Språket är enkelt men innehåller även sjötermer. Hade jag bara haft tid så hade jag sträckläst boken, så bra är den, men jag var tyvärr tvungen att jobba emellanåt.

Jag fick boken som en e-bok och det gick alldeles utmärkt att läsa den på min läsplatta.

Jag kan varmt rekommendera boken till alla som gillar ungdomsdeckare och som vill drömma sig bort till Karibien och Söderhavet för en stund. 😉

 

Jag väntar ivrigt på uppföljaren med tanke på att det här var första delen i en serie. 🙂

 

Tack för mycket bra läsning, Collings förlag!

 

Kommentera

