Tematrio – Norden på Bokmässan

Eftersom det är Bokmässa i helgen och temat där är Norden så är det även temat den här veckan för Lyrans tematrio:

Berätta om tre favoriter från Norden – författare eller böcker!

 

Mina favoriter är som följer:

1. Ida Jessen. En dansk författare som jag fick stifta bekantskap med under tiden när jag läste danska på Göteborgs universitet. Vi läste tre av hennes böcker som kurslitteratur. Det var Hvium-trilogin: ”Den der lyver”, ”Det første jeg tænker på” och ”Børnene”. Den första var den tråkigaste av dem om man ska jämföra dem sinsemellan. Men de var riktigt bra. Jag tror att de finns på svenska men jag är inte helt säker.

2. Bjarne Reuter. Även han är dansk och samma gäller här. Jag fick stifta bekantskap med honom under tiden när jag läste danska på Göteborgs universitet. Vi läste dock bara en bok av honom nämligen ”Den iranske gartner”. Det är en jätterolig bok där en dansk arveprins råkar skjuta sin trädgårdsmästare och polisen tillkallas för att utreda men ändå mörklägga det hela. Det är en samhällssatir. Tyvärr tror jag inte att boken finns översatt till svenska. Men det jag vet är att det finns en fristående fortsättning på den här och den heter ”Den egyptiske tenor”. Den står i min bokhylla och väntar på att bli läst. 🙂

3. Calle Brunell. Jag läste en bok av honom i år som heter ”Brev från en bruten horisont” och den boken var jättebra. Jag väntar spänt på att få läsa mer av honom. Läs min recension av boken genom att klicka på boktiteln. 🙂

 

Kommentera

