Voodoo, vit magi, svart magi och lite kärlek

Skuggan

Titel: Skuggan
Författare: Petrus Dahlin och Lars Johansson
Serie: The World of Voodoo, #1
Förlag: Rabén & Sjögren
Recensionsex: Ja, från förlaget.
Format: Inbunden
Sidantal: 425
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)

Mitt betyg:

Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Boken handlar om Skuggan (som egentligen heter något annat), en tonåring, som flytt från en västafrikansk by för att samla krafter för att återvända stark som en ledare. Hon ska leda sitt folk till att besegra Zouzoustammen. Man får även lära känna Ruben Forsgren en 15-åring som bor i Stockholm och Miranda Winblad, också 15 år. Dessa tre ger sig in i en värld av förföljelser, voodoo, svart och vit magi och det blir nästan ett slags triangeldrama.

 

Mitt omdöme
Jag gillade verkligen den här berättelsen. Den har en bra rytm. Den pendlar mellan händelserika partier och lugnare partier.De spännande partierna är sjuk spännande emellanåt faktiskt. Man sitter på helspänn och kan nästan inte läsa tillräckligt fort.

Man rycks verkligen med i händelserna och ibland försöker man nästan varna eller hjälpa till själv i det som händer.

Med tanke på ämnet och att boken faktiskt är ganska tjock så är den rekommenderade läsåldern (12-15) bra. Jag tror inte att yngre barn skulle våga läsa om det här.

I inför-läsningsinlägget hoppades jag på spänning och övernaturliga krafter (se inlägget här). Jag kan lugnt säga att boken levererade med råge på den punkten.

Men ett stort minus (tyvärr) och något som verkligen störde min läsning, språknörd som jag är, var att det dök upp meningar som saknade ord, någon mening var skriven så konstigt att den inte gick att förstå och några substantiv här och där hade helt plötsligt bytt genus. Mitt förslag är att boken korras en gång till om den ska ges ut i pocket så att felen kan korrigeras.

Trots allt så gillade jag boken jättemycket och det här var ju första delen i en serie. Jag hoppas att resten av serien är minst lika bra. Frågan är ju bara när nästa bok kommer. Jag vill läsa den nu!

Jag kan varmt rekommendera den här boken till alla som gillar spänning, magi, voodoo och lite kärlek. 🙂

 

Tack för en otroligt bra bok, Rabén & Sjögren! Jag hoppas att fortsättningen på serien är lika bra.

 

Kommentera

