Ny serie om bronsåldern för unga

Den utstötte (Bronsdolken, #1)

Titel: Den utstötte
Författare: Michelle Paver
Serie: Bronsdolken, #1
Förlag: Bokförlaget Semic
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: Inbunden
Sidantal: 282
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från engelska

Mitt betyg:

Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Boken handlar om 12-årige Hylas som är en av de utstötta i Lykonien, bronsålderns Grekland. Han blir jagad av krigarna som kallas Kråkorna och flyr. Han hamnar på Gudinnans ö där han bekantar sig med Pira, den högsta prästinnans dotter från Keftiu, som rymt för att slippa bli bortgift. De råkar ut för problem och får kämpa ihop.

 

Mitt omdöme:

Boken börjar mitt i Hylas flykt så man rivstartar verkligen läsningen. Tempot pendlar lite upp och ner men mest upp. Det tar nästan halva boken innan jag verkligen rycks med i handlingen.

Jag tycker att språket känns lite styltigt till en början men när handlingen blir rejält spännande tänker jag inte på det så mycket. Orsaken till att jag tycker språket känns styltigt kan bero på att boken riktar sig till 9-12-åringar.

Jag hade inte läst något av Paver före den här boken så jag hade inga direkta förväntningar på hur boken skulle vara. Men så här i efterhand kan jag säga att den var helt okej och att den tänkta målgruppen säkerligen kommer att gilla boken. Det är en intressant historia och man får lära sig lite historia på kuppen, sådant är alltid bra.

Jag kan varmt rekommendera boken till barn och ungdomar.

Jag tror, ändå, trots allt att jag vill läsa fortsättningen på serien för att få veta vad som händer med Hylas och Pira. 🙂

 

Tack för boken, Semic!

Kommentera

