På andra sidan spegeln …

Flickan vid glastonet (Speglarnas hemlighet, #1)

Titel: Flickan vid glastornet
Författare: Erika Vallin
Serie: Speglarnas hemlighet, #1
Förlag: B. Wahlströms
Format: Inbunden
Sidantal: 239
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)

Mitt betyg:

Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Boken handlar om tolvåriga Asrin Brunson som förlorat sina föräldrar och bor hos sin farmor i Stockholm. Hon börjar på Franska skolan och får två bästis i Max och Lima. De är alla med i matteklubben som brukar träffas på Djurgården. På matteklubben berättar professor Styregaard om den parallella världen som kallas Eunomia som man kan komma till via tre speglar som vaktas av Grindväktarna.

 

Mitt omdöme:

Det här är första delen av tre om ”Speglarnas hemlighet”. Jag undrar när del två och tre kommer för den här boken var jättebra. Jag vill läsa resten av trilogin nu!

Jag fick Harry Potter-känsla av den när jag började läsa boken. Man fångades direkt och ville inte lägga ifrån sig boken utan helst sträckläsa den (men jag hade ju jobb att göra). Lite av Harry Potter-känslan kan bero på att Asrins föräldrar också var döda (påstods det i början, åtminstone).

Jag gillade boken jättemycket för det var en bra blandning av saga och mystik. Tempot i den var lagom och den var otroligt spännande.

Karaktärerna var välskrivna, liksom hela boken. Jag har faktiskt inget att klaga på, vilket nästan känns konstigt.

Jag kan varmt rekommendera boken till ALLA! Särskilt om du gillar spänning, mystik och är ungdom.

 

Boken fick jag av Booked, tack!

Kommentera

