Min första rumänska författare

Då var det dags att börja på en ny bok. Den här gången blir det en rumänskfödd författare. Hon heter  Domnica Radulescu. Hon flydde från Rumänien 1983 och bor sen dess i USA. Boken ska tydligen handla om en 17-åring som flyr landet under Ceausecus diktatur, men som återvänder efter många år för att ta reda på vad som hände med hennes kärlek.

För elva år sen ungefär skrev jag mitt specialarbete på gymnasiet om just Ceausecu. Det är lite det som gjorde att boken tilltalade mig när jag läste baksidetexten. Diktaturen i Rumänien var en intressant period.

Jag har fått boken som ett recensionsex av förlaget 2244.

Tåg till Trieste

Nu ska jag börja läsa …

 

Kommentera

