Rumänien föll platt

Tåg till Trieste

Titel: Tåg till Trieste
Författare: Domnica Radulescu
Förlag: 2244
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: Inbunden
Sidantal: 301
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från engelska
Mitt betyg: 
Finns att köpa på:  Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Boken handlar om Mona Maria Manoliu som föds och lever i Rumänien under Ceauceascus tid. Hon lyckas fly via Jugoslavien och Italien till USA. Hon lämnar sin älskade Mihai, sina föräldrar och släkt i Rumänien. Det är handlingen in väldigt stora drag.

 

Mitt omdöme

Jag hade kanske för höga förväntningar på boken för den föll mig verkligen inte i smaken. Den var för trög. Man rycktes aldrig med i handlingen och språket kändes styltigt i ett försök att verka vackert. Jag funderade några gånger på att sluta läsa den. Den var alldeles för tråkig och händelselös för min smak. Men jag tog mig igenom den trots allt. Jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva om den. Jag gillar omslaget lite i alla fall.

Tyvärr skulle jag inte rekommendera den här eftersom jag tycker att den var en besvikelse. 😦

 

Kommentera

