Julkalender: Lucka 2 – Fem spanska noveller

Eftersom det är första advent idag tänkte jag dra till med något lite extra därför har jag nu läst de fem första av Astor Förlagets noveller. Novellerna är skrivna av spanska författare men jag läste dem på svenska. Jag hade gärna läst dem på spanska men jag fick tag i den i svensk översättning så därav den svenska läsningen.

 

Efter oss syndafloden

Titel: Efter oss syndafloden
Författare: Andrés Barba
Förlag: Astor novell
Format: häftad
Sidantal: 24
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från spanska
Mitt betyg:
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON
Novellen handlar om porrstjärnan Mónica som är arbetslös. Hon är beroende av skönhetsoperationer och har fått ett horn på hjärnan.

 

Mina tankar

Som vanligt är spanska texter lite flummiga eller så tycker åtminstone jag det. Den här är inget undantag. Det tar någon sida innan man fattar att Mónica har stora problem.

Det är en helt okej läsning. Dock inget revolutionerande. Det gränsar nästan till lite äckligt, mest är det bara tragiskt.

Läs den om du har tillgång till den och har några minuter över. Känner man sig nere så inser man snabbt att det den stackars Mónica går igenom är så mycket värre. Man kan ”sko sig på andras olycka” skulle man kulla säga.

 

 

Slippa se regnet

Titel: Slippa se regnet
Författare: Nuria Labari
Förlag: Astor novell
Format: häftad
Sidantal: 20
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från spanska
Mitt betyg:
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON
Novellen handlar om en pojke vars föräldrar ligger i skilsmässa. Man får följa honom genom vardagen och hur det är att ha två hem.

 

Mina tankar

Den här novellen kändes inte så där flummig som spanska texter brukar vara. Den kändes aktuell. Den var ganska gripande på något underligt vis. Man kände sympati för den stackars pojken som slets mellan två hem.

Jag kan varmt rekommendera den här novellen. Jag gillade den verkligen.

 

 

Leken

Titel: Leken
Författare: Elvira Navarro
Förlag: Astor novell
Format: häftad
Sidantal: 20
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från spanska
Mitt betyg:
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON
Clara och Vanesa leker en lek där de ringer en fyrtioåring och pratar sex.

 

Mina tankar

Det var den andra skumma novellen för dagen. Den var på ett sätt bra och på ett sätt skrämmande. Vad höll föräldrarna hus? Trots alla konstigheter var den helt okej att läsa.

 

 

La noche sucks

Titel: La noche sucks
Författare: Blanca Riestra
Förlag: Astor novell
Format: häftad
Sidantal: 12
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från spanska
Mitt betyg:
Finns att köpa på: AdlibrisBokia, Bokus, CDON
Novellen handlar främst om Jerry Luján och Jennifer. Men det är även iakttagelser under tisdagseftermiddagen som övergår i kväll i Albuquerque.

 

Mina tankar

Den här novellen var riktigt bra. Jag kan inte säga att jag förstod den till hundra procent men den var verkligen läsvärd och jag kan verkligen rekommendera den. Man får sig lite ungdomskärlek, lite ung kärlek och sen lite vardagsliv.

 

 

Överlevaren

Titel: Överlevaren
Författare: Sònia Hernández
Förlag: Astor novell
Format: häftad
Sidantal: 20
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från spanska
Mitt betyg:
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON
Mateo har överlevt en fruktansvärd olycka och en svår operation. Han borde ha dött 16 juli 1999. Istället har han fått leva ytterligare sex år …

 

Mina tankar

Det här var en annorlunda novell. Mateo brottas med vad han har gjort och hur hans liv har sett ut de senaste sex åren. Texten får en att börja fundera över vad man själv har åstadkommit i sitt liv. Det är en otroligt läsvärd novell som jag varmt kan rekommendera åt alla.

 

Kommentera

