Tematrio – Nobelpriset

I veckans tematrio vill Lyran att vi ska berätta om tre nobelpristagare man gillar eller är nyfiken på. Det är särskilt med tanke på att Nobelpriset delades ut igår.

 

Här är mina tre nobelpristagare:

  1. Mo Yan – Jag blev lite nyfiken på honom efter att ha sett Babels extra program efter att pristagaren hade tillkännagivits. I programmet lästes det lite ur hans böcker och det lät riktigt bra och intressant. Så igår beställde jag faktiskt ”Vitlöksballaderna” för det var boken i luckan på Bokias julkalender vilket betyder att det var ett bra pris på den. Dessutom har Bokia just nu fri frakt om man beställer över 100 kr. Så det var ju bra. 🙂
  2. William Golding – Jag har läst ”The Inheritors” av honom (del av kurslitteraturen i en av engelskkurserna på universitetet) och jag gillade den boken riktigt mycket. Jag vill även läsa ”Lord of the Flies” av honom för att den är med på flera av mina utmaningslistor och för att jag tror att den kan vara bra.
  3. Gabriel García Márquez – Av honom har jag läst ”Crónica de una muerte anunciada” (på svenska heter titeln tydligen ”Krönika om ett förebådat dödsfall”) eftersom det var en del av kurslitteraturen i en av spanskkurserna på universitetet. Jag gillade den lite grand. Dessutom har jag för många år sen köpt ”Hundra år av ensamhet” som står i min bokhylla. Jag har bara inte kommit så långt som att faktiskt läsa den. Men det ska bli ändring på det framöver.

 

One thought on “Tematrio – Nobelpriset”

Kommentera

