Julkalender: Lucka 13 – Skördebrev och Gloria

Eftersom det är Lucia idag så tänkte jag att det krävdes något extra så  idag har jag läst hela två av Novellix noveller.

 

Skördebrev

Titel: Skördebrev
Författare: Helena Granström
Förlag: Novellix
Format: häftad
Sidantal: 30
Läst på språk: Svenska (=originalspråk)
Mitt betyg:
Finns att köpa på: Adlibris (e-bok, fysisk bok), Bokus (e-bok), Bokia (e-bok, fysisk bok), CDON (e-bok, fysisk bok)
Novellen handlar om en kvinna som skriver brev om sitt liv och sin kropp. Hon jämför kroppen med kor, skörd och allt möjligt sådant konstigt.

 

Mina tankar

Den här novellen var konstig. Jag kan inte säga att jag förstår den till fullo. Jämförelserna som görs mellan kroppen och åkrar och kor är oftast mycket märkliga. Nej, tyvärr, det här var ingen höjdarläsning.

 

 

Gloria
Gloria

Titel: Gloria
Författare: Wille Crafoord
Förlag: Novellix
Format: häftad
Sidantal: 30
Läst på språk: Svenska (=originalspråk)
Mitt betyg: Bokbetyg Bokbetyg Bokbetyg Bokbetyg
Finns att köpa på: Adlibris (e-bok, fysisk bok), Bokia (e-bok, fysisk bok), Bokus (e-bok), CDON (e-bok, fysisk bok)
Novellen handlar om en bok som Gloria ska skriva om sitt liv som kändis. Hon är bara 32, men har varit sångerska i 20 år. Hon har dock slutat och det med ett fruktnsvärt uttalande till stöd för rasismen.

 

Mina tankar

Det var en välskriven novell som man lätt fastnade i. Den blandar nutid och dåtid och rör in tankar i blandningen emellanåt. Den är lågmäld, men ändå riktigt bra.

Jag gillar den och kan varmt rekommendera den.

 

Kommentera

