Julkalender: Lucka 14 – Ett dockhem

Ett dockhem

Titel: Ett dockhem (tagen ur ”Giftas del I-II”)
Författare: August Strindberg
Förlag: Novellix
Format: e-novell
Sidanatal: 23
Läst på språk: Svenska (=originalspråk)

Mitt betyg:

Finns att köpa på: Adlibris (e-bok, fysisk bok), Bokia (e-bok, fysisk bok), Bokus (e-bok, fysisk bok), CDON (e-bok, fysisk bok)

 

Novellen handlar om ett gift par där mannen är sjökapten och är ute och seglar emellanåt. De skriver brev till varandra och deras kärlek är stor till varandra tills en dag på äldre dagar när maken är ute till sjöss och frun har hittat en kvinnlig bekant. Frun börjar ifrågasätta deras äktenskap och i samma veva blandar hon in ”Ett dukkehjem” av Henrik Ibsen.

 

Mina tankar

Jag irriterade mig lite på att det hoppade in lite franska i texten och jag kan inte franska så jag förstod i de delarna (endast några enstaka meningar). Det märktes att det här är en gammal novell för språket var lite annorlunda jämfört med nu. Men det var lite kul. Novellen var inte lysande men inte heller dålig. Den var okej.

Läs den om du får tillfället. Klassisk, svensk litteratur är inte ofta man stöter på åtminstone inte i min värld. Så läs den när möjlighet ges. 🙂

 

Kommentera

