Karma is a bitch!

Karmamailen

Titel: Karmamailen
Författare: Eva-Lisa Dezmin
Förlag: PR-förlaget
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: e-bok
Sidantal: 223
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Bokus, CDON

 

Boken handlar om Liam, Marcus och Isabell. De får mejl från en Carmen Mist som säger att de ska mejla henne sin högsta önskan och sedan även vara beredda på att utföra en tjänst i gengäld. Liam vill bli framgångsrik (han får ett bokmanus och blir författare), Marcus vill ha tillbaka sitt ex Rita och Isabell vill ha ett visst jobb. Deras önskningar uppfylls genom att ovetandes om varandra utför tjänster åt varandra. Men helt plötsligt börjar Liam få hotbrev. Då tar historien en helt ny vändning…

 

Mina tankar

Jag gillar boken. Det var en riktigt bra berättelse. Man ryktes med ganska snabbt i handlingen och, särskilt mot slutet, var det svårt att lägga ifrån sig boken. Elakingen var oväntad. Det var inte en bok där man nästan direkt listar ut vem elakingen är.

Men det jag irriterade mig på var att i den versionen jag fick så var det några meningar som inte hade avslutats de slutade bara med ett halvt ord som inte ens det var färdigskrivet. Det var några meningar som skulle sluta med frågetecken istället för punkt. Jag såg även ett ställe där det stod måtto och utifrån sammanhanget är det ordet motto som åsyftas. Ordet spendera användes om tid vilket i mina ögon är en felanvändning. Man spenderar pengar men tillbringar tid.

En annan språklig greja som jag reagerade på var att det användes en del väldigt högtravande ord på sina ställen. Det kändes onödigt för de fick mig att reagera. Det finns i de flesta fallen en mer vardaglig motsvarighet som hade känts mer naturlig i förhållande till resten av texten.

De språkliga fel är dock små om man ser till helhetsintrycket. Så jag kan varmt rekommendera boken. Läs den om ni får chansen!

Tack för en bra bok, PR-förlaget!

Kommentera

