Mina tankar kring min Letto

Det här inlägget sade jag skulle dyka upp för cirka två veckor sen (ursäkta förseningen, Books ABC). Oj, vad fel jag hade. Jag har haft lite för lite tid för att faktiskt sätta mig och skriva ner mina tankar om Letton, min läsplatta.

 

I somras när jag började fundera över om jag skulle införskaffa en läsplatta satt jag och funderade över vilka funktioner jag ville att den skulle ha. Jag hade ju provat på att läsa någon liten e-bok på mobilen så jag visste hur det fungerade.

Det första jag kom att tänka på var nog att den skulle gå att läsa på ute i solen. Jag har märkt att det ibland kan vara lite svårt att se skärmen på mobilen ute  i solen så detta resulterade i att jag letade efter läsplattor utan upplyst skärm och som hade e-ink för det liknade en papperssida. Man är tvungen att ha en extern ljuskälla för att se skärmen i mörker.

Jag pendlade ett tag mellan en Kindle av något slag och Adlibris Letto som nyss hade kommit ut. Problemet här var att Kindle läser en annan sorts fil än Letton. För att kunna läsa epub-filer på Kindlen är man tvungen att konvertera filen med hjälp av något program som man kan leta fram på internet. Grejen är den att i stort sett alla e-böcker som säljs i Sverige har just epub-formatet. Så därför strök jag Kindlen.

Sen hittade jag en iRiver-läsplatta som jag funderade på för den var billigare än Letton. Men när jag läste recensionerna på den var det någon som skrev att Windows 7 inte kunde hitta plattan när man kopplade in den i datorn så det var bara att stryka den ur tankarna direkt.

Efter att ha pratat lite med Adlibris kundtjänst kom jag fram till att Letton var läsplattan för mig. Den kan läsa en massa olika filformat som är vanliga för e-böcker och man kan lätt flytta böcker från datorn till den via Adobe Digital Editions förutsatt att man har kopplat ihop Letton och datorn med hjälp av sladden.

Det enda som kan vara lite irriterande är att det inte går att låna e-böcker direkt i läsplattan. Men det har inte varit så jobbigt att först ta hem dem till datorn och sen lägga över dem.

 

När jag köpte min Letto köpte jag även ett fodral till den för jag tänkte att det var ett bra sätt att skydda den på. Den slipper bland annat att bli så dammig och tar man med sig Letton någonstans så behöver man inte vara så rädd för att skada skärmen för fodralet skyddar ju. Så jag rekommenderar att man köper ett fodral till den direkt när man ändå ska lägga ut en så stor summa pengar är 300 kr inte så mycket extra. Men det är en smaksak.

 

Min Letto
Min Letto
Mitt vinröda Letto-fodral
Mitt vinröda Letto-fodral

 

Nu när jag har läst en del på läsplattan måste jag säga att jag är jättenöjd med den. Den är ganska användarvänlig och lätthanterlig. Om man ska klaga på något så är det att om man råkar trycka till för hårt på knapparna för sidbläddring flyger sidorna iväg så att man måste bläddra tillbaka en massa. Men detta händer ytterst sällan.

Jag har den senaste månaden upptäckt hur man gör för att skriva anteckningar i e-böckerna. Det hände som vanligt av en slump för att jag råkade trycka i ett av de övre hörnen och anteckningsfältet dök upp. 🙂 Jag är ju en sådan där dumsnut som sällan orkar läsa instruktionsböcker utan jag brukar prova mig fram för att hitta funktionerna jag letar efter alternativt fråga Google om hjälp.

 

2 thoughts on “Mina tankar kring min Letto”

    1. Jag minns inte riktigt. Men jag h a r för mig att man kqn zooma pdf-filer som man gör i t.ex. en mobil. Men skärmen är inte lika touch-känslig. Jag funderar faktiskt på att byta till en Sony eller Kobo. Men de är så dyra.

Kommentera

