Julkaklender: Lucka 16 – En mix av Mix

Eftersom det här luckan är för tredje advent så betyder det att det blir något extra. Jag var tyvärr alldeles för trött igår när jag skulle läsa novellerna så jag nickade till flera gånger redan i första därför är den här luckan en dag försenad. Men till den här luckan har jag läst tre noveller från Mix förlag. De följde med Letton när jag köpte den.

 

Måste

Titel: Måste (tagen ur ”Giftas I-II”)
Författare: August Strindberg
Förlag: Mix förlag
Format: e-novell
Sidantal: 21
Läst på språk: Svenska (=originalspråk)
Mitt betyg:
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Novellen handlar om magistern som lever ett skönt ungkarlsliv. Han är i novellens början 32 år gammal. Men på midsommardagen sitter han och iakttar en grupp folk och börjar nästan längta efter att vara en av dem.

 

Mina tankar

Det var en helt okej läsning. Inget sensationellt men inte heller något tråkigt. Den var så där lagom. 🙂 Har man lite tid över och vill fördriva den på lite läsning så kan jag rekommendera den här novellen. Jag tror att jag nu (efter två noveller) har börjat gilla Strindbergs språk. En sak jag har lagt märke till är att han skriver såna istället för sådana och dar istället för dagar. Han verkar vara modern för sin tid. 🙂

 

 

Utgrävningarna i Rälla ödekyrka

Titel: Utgrävningarna i Rälla ödekyrka
Författare: Johan Theorin
Förlag: Mix förlag
Format: e-novell
Sidantal: 25
Läst på språk: Svenska (=originalspråk)
Mitt betyg:
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON
Novellen handlar om en frisk amerikan, en tysk med psoriasis och en doktor med magcanser. De åker runt i Europa och gör arkeologiska utgrävningar. Nu är de på Öland. Där hittar de det de letar efter.

 

Mina tankar

Jag förstår inte riktigt hur det här kan klassas som skräck. Men riktigt bra var det. Jag kan inte säga att jag blev så skrämd direkt. Det är en bra och välskriven novell. Den här novellen är mer än läsvärd och jag kan varmt rekommendera den.

 

 

Blå linjer

Titel: Blå linjer
Författare: Amanda Hellberg
Förlag: Mix förlag
Format: e-novell
Sidantal: 12
Läst på språk: Svenska (=originalspråk)
Mitt betyg:
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON
En kvinna träffar en man som heter Aleksi. De åker på en lång tågresa…

 

Mina tankar

Jösses, vilken vändning novellen tog i slutet. Det var helt oväntat. Det här skulle jag kalla psykologisk skräck. Novellen var jättebra. Den är kort så har du någon minut över tycker jag verkligen att du ska läsa den. 🙂

 

Kommentera

