Julkalender: Lucka 18 – Spökhanden

Då var det dags för gårdagens lucka.

 

Spökhanden

Titel: Spökhanden (tagen ur ”Från skilda tider. Efterlämnade skrifter”)
Författare: Selma Lagerlöf
Förlag: Novellix
Format: e-novell
Sidantal: 16
Läst på språk: Svenska (=originalspråk)
Mitt betyg:
Finns att köpa på: Adlibris (
e-bok, fysisk bok), Bokia (e-bok, fysisk bok), Bokus (e-bok, fysisk bok), CDON (e-bok, fysisk bok)

 

Novellen handlar om en doktor som på natten hämtas till sin fästmös hus. Hon är sjuk och har upplevt något fruktansvärt. Henens rum i huset kallas spökrummet. Förr när det spelades kort där och man bluffade dök det upp en spökhand som avslöjade en. Fästmön hade suttit och skrivit brev till doktorn när hon började ropa.

 

Mina tankar

Jag vet inte om jag har läst något av Lagerlöf tidigare men jag kan lugnt säga att jag nog kommer att läsa något mer av henne för den här novellen gillade jag. Det var titeln till trots en ganska timid novell med en knorr på slutet.

Jag kan varmt rekommendera den särskilt om man gillar klassisk, svenk litteratur och speciellt om man gillar Selma Lagerlöf. Läs och njut av en välskriven novell. 🙂

Kommentera

