Julkalender: Lucka 23 – Två helt olika luftfärder

Idag är det återigen advent och då blir det något lite extra i luckan. Idag har jag läst två noveller. Först ut var en på engelska.

 

Youth

Titel: Youth
Författare: Isaac Asimov
Förlag: Project Gutenberg
Format: e-novell
Sidantal: 25
Läst på språk: Engelska (=originalspråk)
Mitt betyg:
Finns på: Manybooks

 

Novellen handlar om Red som hittar två djur som han vill ta hand om och börja jobba på cirkus med. Han tar hjälp av sin vän Slim.

Industrialisten (Reds pappa) och Astronomen (Slims pappa) väntar besök från yttre rymden men Industrialisten är tveksam till om det verkligen finns utomjordingar.

 

Mina tankar

Jag tyckte först att novellen var lite småtråkig. Men när man började blanda in utomjordingarna och lite sådant så fick den sig ett lyft. Slutet var ju helt oväntat och hakan ramlade nästan ner i golvet.

Jag kan varmt rekommendera novellen. Läs den, gott folk! 🙂

 

Nästa novell lästes på svenska:

Det måste ha varit ensamt där

Titel: Det måste ha varit ensamt där
Författare: Merethe Lindström
Förlag: Collings förlag
Format: e-novell
Sidantal: 20
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från norska
Mitt betyg:  
Finns att köpa på: Adlibris (e-bok, fysisk bok), Bokia (e-bok, fysisk bok), Bokus, (e-bok, fysisk bok), CDON (e-bok, fysisk bok), Collings förlag

 

Novellen handlar om Simons flygresa hem från en semesterort. Han sitter bredvid en kvinna som heter Embla och de börjar prata.

 

Mina tankar

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här novellen. Den var sådär. Jag har läst bättre och jag har läst sämre. Den hamnar mitt emellan eftersom den var okej att läsa men inte så mycket mer.

Läs den om du vill fördriva lite tid.

 

Kommentera

