Tematrio – Klassikerläsning

I den här veckans tematrio vill Lyran att vi ska berätta antingen om klassiker vi har läst och vill tipsa om eller klassiker vi skulle vilja läsa.

 

Jag har valt att berätta om tre klassiker jag har läst:

 

1. ”Animal Farm” av George Orwell.
Den här läste jag i somras och jag gillade den. Den visar hur en revolution försöker förnya ett samhälle men att man till slut ändå återgår till det gamla. Personligen tyckte jag att den var lätt att läsa men min far tyckte att den var trögläst. En del av det kan bero på att han inte är så van vid att läsa på engelska. Det är en ganska kort men innehållsrik bok. Jag kan varmt rekommendera den. På svenska heter den ”Djuren gård”.

2. ”Brott och straff” av Fjodor Dostojevskij.
Det var ett tiotal år sen jag läste den här boken. Den är tung och typiskt rysk med en massa karaktärer som kan vara lite svåra att hålla isär. Men jag gillade boken. Den handlar om ett mord och hur samvetet tär på en om man håller tyst om sin roll i brottet. Jag kan varmt rekommendera den. Den har fått mig att vilja läsa fler av Dostojevskijs böcker. Jag har bara inte kommit så långt än.

3. ”Brave New World” av Aldous Huxley.
Den här var en del av kurslitteraturen i en av kurserna i engelska som jag läste på Göteborg universitet för några år sen. Den påminner en hel del om Orwells ”1984” men med den stora skillnaden att det här är en positiv framtid som målas upp. Jag kan verkligen rekommendera den. På svenska heter den ”Du sköna nya värld”.

 

One thought on “Tematrio – Klassikerläsning”

  1. Animal farm läste jag när jag gick på gymnasiet. kanske dags för omläsning. Brott och straff läste jag förra sommaren. Tyckte väldigt mycket om den boken.

Kommentera

